Не, не става дума за пернишки голф. Нито пък за скорост.

Пандемията промени автомобилния пазар, а сега експерти и наблюдатели отчитат интересна тенденция. Ако големите производители, владеещи пазара, не внимават, много лесно могат да бъдат задминати от... някоя голф количка.

Тя може и да и не е най-бързата, но пък има реални шансове да се окаже по-предпочитана, пише Fast Company. Да, става дума за онова смешно нещо на четири гуми, в което по филмите виждаме разни милионери да се возят по голф игрището. Само си представете тая количка на магистралата в състезание с един огромен и бърз пикап.

Всъщност на нея изобщо не й трябва да излиза на магистрала. Статистиката в САЩ сочи, че около 60% от ежедневните пътувания са на разстояния от около 10 километра. Тази дистанция е съвсем достижима за голф количка или друго малко превозно средство – електрическа тротинетка или колело. Разбира се, в тази сметка има много условности. На минусови температури не би било приятно да караш колело. В крайна сметка обаче въпросът е, че автомобилният транспорт вече има сериозни алтернативи при пътуванията на къси разстояния.

Ситуацията за традиционните производители се усложнява и заради повишаващите се цени. Средната месечна вноска за кола на изплащане наскоро достигна 700 долара, което е исторически връх в САЩ.

Отделно от това през последните години имаше доста трудности в производството на нови коли, което пък повиши търсенето, а съответно и цените на автомобилите на старо. Едновременно някои компании спряха да правят по-малки модели и се концентрираха върху големите и скъпи.


Следващата битка между Google и Apple е за душата на вашия автомобилВ бъдеще изборът на смартфон екосистема – Android или iPhone – може да определи коя марка и модел кола ще изберете
Генералният проблем всъщност е отношението към пазара и клиентите. Днешната ситуация много напомня на концепцията за „разрушителна иновация“. Неин автор е покойният икономист и учен Клейтън Кирстенсен. Теорията му е смятана за една от най-важните идеи в бизнеса за последните двайсетина години. В нейната основа стои убеждението, че една иновация може да донесе такива радикални промени на пазара, че да накара някои от основните играчи просто да изчезнат заедно със своите продукти, за да бъдат заместени от нещо ново и по-добро.

Батериите, монтирани на колела, тротинетки и коли, могат да се окажат точно такава иновация. И въпреки че повсеместното им въвеждане ще са нужни още години, тенденцията е ясна. Тя е отразена и в редица стратегически документи на различни държави – Зелен преход, Зелена сделка и т.н.


Ройтерс: Tesla започва масовото производство на Cybertruck в края на 2023 Този график oзнaчaвa, чe Теѕlа нямa дa peгиcтpиpa пpиxoди дo нaчaлoтo нa 2024 г. от нoвия мoдeл, cмятaн зa ĸлючoв зa нeйния pacтeж
Какво могат да направят автопроизводителите в тази ситуация? Един от разумните ходове е да започнат собствено производство вместо да чакат тенденцията да ги изтласка от позициите им. Гиганти като

BMW и Porsche вече разработват свои модели електрически колела. Но пък щатските компании General Motors и Ford се държат все едно ситуацията не се променя, подчертава Fastcompany. Наскоро първата компания обяви разработката на Hummer EV – електромобил, но все пак огромно чудовище. Преди GM се отказаха от усилията за създаване на електрическо колело. Ford пък прехвърлиха своята разработка за тротинетка на друга компания и се концентрираха към пикапи и SUV.

Ако се вярва на теорията на Кирстенсен, подобно поведение ги превръща в неподвижни мишени. Междувременно голф количките, колкото и странно да звучи, стават все по-популярни в някои предградия на щати като Флорида, Джорджия и Аризона.

Разбира се, въпреки ясно изразената тенденция, за налагането им ще е нужно още доста време. Към момента се смята, че в близко бъдеще голф количките могат да се превърнат в алтернатива на втория автомобил в семейството и да се използва за кратки пътувания. Което също не е малко.