Представете си следната ситуация: шофирате към дома след работа, чудите се какво да сготвите за вечеря и докато чакате на светофара близо до кварталната пицария, на таблото на колата излиза оферта за намаление на голяма "Пеперони".

Ще ви подразни ли опитът на возилото да ви продава разни неща или напротив - ще бъдете приятно изненадани? Според американския софтуерен разработчик Telenav Inc., повечето хора не биха възразили срещу подобна опция, пише Bloomberg.

На същото се надяват и автомобилните компании - те от десетилетия събират всевъзможни данни за клиентите си, а колите отдавна имат безжична връзка с интернет. Всевъзможните сензори, с които разполага съвременният автомобил, в комбинация с високата скорост за пренос на данни, водят до появата на съвсем нови услуги и бизнес модели.

Все повече автопроизводители си задават въпроса дали не могат да си докарат още малко приходи от данните, които събират, без да си навлекат гнева на потребителите и най-вече на регулаторите?

Крайната цел на автоиндустрията е да създаде база данни с предпочитанията на шофьорите и пътниците, която впоследствие може да бъде предоставяна на трети страни с маркетингова цел. Механизмът е идентичен с този, който използват онлайн търсачките и социалните мрежи, като Google и Facebook.

Естествено, шефовете в автомобилния сесктор оправдават нуждата от събирането на повече данни с изискванията за безопасност. Информацията, според тях, ще помогне за предотвратяването на евентуални произшествия и ще направи шофирането много по-лесно и приятно преживяване - колите могат сами да разбират за спукана гума или друг технически проблем, да си намират място за паркиране или станция за зареждане, да предупреждават за опасни кръставища и т. н.

Изпълнителният директор на Ford дори заяви, че събирането на лични данни може да спаси водачите от криминални посегателства.

"Ако някой влезе с взлом в колата ви и потегли нанякъде, ще се радвате ли, ако можем да го проследим? Бихте ли жертвали част от личната си неприкосновеност в името на тази допълнителна сигурност?", беше неговият въпрос към аудиторията на технологичния форум CES - The Global Stage for Innovation 2018, който се проведе в Лас Вегас.

Въпросът му изобщо не е риторичен. Много автомобилни компании са на мнение, че ако предложат достатъчно атрактивни оферти на клиентите си - например отстъпки при сключването на застраховки или бонуси при зареждане на гориво - те с радост биха споделяли информация за себе си, дори без да се замислят. Точно както в интернет пространството.

"В крайна сметка, ползата от това е изграждането на по-добра комуникация и сътрудничество. Колкото повече знаем за клиента, толкова по-добре го разбираме и можем да му доставим по-добра услуга", казва Дон Бътлър, който отговаря за дигиталната свързаност във Ford Motor Company.

Най-атрактивните възомжности се крият в опцията за споделяне на данни - както анонимни, така и персонализирани - с трети страни.

Според Бътлър клиентите със сигурност ще имат възможността изрично да посочват дали искат да ползват услуги, при които се изисква събиране на лична информация - местоположение, шофьорски навици, покупки и т.н. Регулаторните органи обаче изпитват известни притеснения в тази посока.

Проучване на американската сметна палата (Федералната служба за финансова отчетност) показва, че нито една от изследваните 13 автомобилни компании не е представила условия за съхранение и обработка на лични данни в достатъчно разбираем вид. Повечето от тях изобщо не засягат пряко темата за събирането на информация и споделянето й с трети страни.

Федералната търговска комисия има правомощията да следи за спазването на личната неприкосновеност и за съхранението на чувствителна информация, но в разпоредбите не пише нищо конкретно за автомобилната индустрия, твърдят юристи, цитирани от Bloomberg. В момента автомобилните компании разполагат с разработени от самите тях етични принципи, които се прилагат и от държавния регулатор.

Банките и останалите финансови компании са сред потенциалните купувачи на подобни бази данни. Те могат да научат много от шофьорските навици на потенциалните си клиенти. Израелският стартъп Otonomo е една от фирмите, които им помагат в това начинание.

Идеята й е да действа като своеобразен "дигитален брокер" - събира и организира необходимите данни за автомобилните компании, съобразява ги с регулаторните изисквания във всяка отделна държава и позволява на шофьорите чрез мобилно приложение да избират каква информация искат да споделят, в замяна на различни отстъпки и бонуси.

Otonomo, която тази седмица обяви, че ще получи финансиране от NTT Docomo Ventures в размер на 3 милиона долара, вече работи с десетина автомобилни производители, включително германските гиганти Daimler и BMW.

Компанията вече разполага и със 75 клиенти, на които продава пакети от данни. Сред тях има застрахователни компании, вериги бензиностанции, автосервизи и заведения за хранене. Оказва се обаче, че Уолстрийт също е сред потенциалните купувачи. Хеджфондовете, например, се интересуват от информацията, която се събира от сензорите в багажниците на автомобилите - дали сте си купили нещо, след като сте ходили до мола.

Това е полезен индикатор за състоянието на икономиката и потребителското доверие и е много по-надежден от сателитните снимки, които се използват в момента. Банките биха искали да знаят дали сте спрели да шофирате до работното си място, за да могат да прогнозират състоянието на трудовия пазар. Издателите на кредитни карти могат да ви предложат спешен заем, ако разберат, че возилото ви се нуждае от ремонт.

"Списъкът с потенциални клиенти е много дълъг, но по-голямата част от него все още е в бъдещето. Засега ключовият пазар е свързан с повишаването на удобството и ефективността при шофиране", казва маркетинговият директор на Otonomo Лиса Джой Роснър.

Telenav е компания от Силициевата долина, която разработва софтуер за показване на реклами на автомобилното информационно табло. Бизнесмоделът й прилича на този, който използват доставчиците на музикално съдържание.

Ако не можете да си позволите да поръчате някои "екстри" при покупката на автомобил (например сателитна навигация или опцията да стартирате двигателя през мобилния си телефон), производителят ще ви ги сложи безплатно, стига да се съгласите от време на време да виждате рекламни съобщения на таблото.

Купувачите на возила от премиум сегмента вероятно няма да имат нужда от тази услуга, защото цената на автомобила им, така или иначе, включва подобни "глезотии".

"Подобни бизнес стратегии отдавна са се наложили в сферата на онлайн услугите и мобилните приложения", смята изпълнителният директор на компанията Ки Танг. Рекламите ще носят по 30 долара приходи годишно за всеки абониран автомобил, като тази сума ще се разпределя между разработчика на приложението и автомобилните компании.

Засега от Telenav не споделят дали имат сключени договори, но имайки предвид дългите срокове за въвеждане на нови технологии в производството на автомобили, функцията ще бъде достъпна най-рано след около три години.

Междувременно автомобилните гиганти разработват и собствени решения, макар и в доста по-малък мащаб. General Motors, например, наскоро "ъпдейтна" софтуерния асистент OnStar, който вече разполага и с функции за електронна търговия. Собствениците на автомобилите ще разполагат с възможност да си поръчат кафе или да направят резервация в ресторант, докато шофират.

В по-дългосрочен план компанията ще се опита да монетизира данните за трафика и паркирането на своите клиенти, когато автономните модели потеглят по пътищата от догодина. И вероятно няма да са единственият автопроизводител, който ще се опита да го направи.

Ако потребителите действително имат желание да се възползват от новите възомжности на свързаните дигитални устройства, те все пак ще трябва да се разделят с част от личната си неприкосновеност, смята вицепрезидентът на GM Майк Абелсън. По думите му компанията в момента не продава информация на трети страни, но в същото време не би искал да се ангажира с категорично обещание, че това ще продължи завинаги.

В крайна сметка, автомобилите на бъдещето по всяка вероятност ще стават все по-умни. Защо тогава да не се опитат да завъртят търговия и да изкарат малко пари?