Страхът да бъдеш погребан жив, затворен в ковчег, преследва героите на Едгар Алън По преди повече от век.

Днес това чувство вдъхновява най-малката стая за бягство в света – преживяване в морга тематика, което не се препоръчва на хора с клаустрофобия.

Играта с пъзели на живо, разработена от компанията Horror Box в Барселона, се нарича "Каталепсия" - препратка към медицинско състояние, което лесно може да се обърка със смърт, пише Reuters.

Участниците разполагат с 30 минути, за да се освободят от ковчег, като решават пъзели в екип с партньора си, който пък се намира в съседния ковчег.

Комуникацията се извършва чрез високоговорители.

Играчите са наблюдавани чрез камери от гейммастъра Аурора Алварино, която определя ескейп стаите като "фитнес зала за ума" и допълва, че атракцията има за цел да пресъздаде "ситуация, която рано или късно всички ще преживеем: собственото си погребение".

Мириам Кастела, 22-годишна актриса, избрана от компанията за рекламно лице на играта, признава, че се е почувствала "малко уплашена", след като капакът на ковчега се затворил.

Партньорът ѝ в демонстрацията, 39-годишният танцьор Карлос Гранедо пък споделя, че е участвал в около 15 ескейп стаи преди, но смята последното преживяване за уникално.

Докато резервират билетите си, ентусиастите могат да персонализират няколко аспекта от играта, включително вида на ковчега си и дали искат да бъдат "кремирани" във виртуални пламъци и изкуствен дим.

"Каталепсия" черпи вдъхновение от страха от погребване жив (тафофобия), който е широко разпространен през 19-и век и дори става сюжет в разказа на Едгар Алън По "Преждевременното погребение", а след това е адаптиран във филм през 1962 г.

„Историята води теб, не ти нея“: Иса Лопес и вледеняващият True DetectiveКогато тя пое щафетата от Ник Пицолато, някои фенове бяха разбираемо скептични заради манията по първата част на поредицата

Преживяването в ескейп стая е физическа игра в реално време, при която отбор от обикновено двама до пет играчи, е заключен в някакво тематично помещение и разполага с ограничен период от време, обикновено час, за да разреши последователност от „загадки“, с което да открие начин за излизане от стаята.

„Загадките“ могат да са логически, математически, лингвистични, свързани с наблюдателност, комбинaтивност, ориентация в пространството, чувство за време, както и отборен дух.

В нито един аспект от играта не са необходими използването на физическа сила или специални познания.

Играта е вдъхновена от видео-/електронните игри escape the room, при които играчът е заключен в стая и трябва да изследва средата около себе си, за да избяга.

AI ще контролира съзнанието на персонажите в гейминг индустрията

Според някои проведени в Китай проучвания, ескейп стаите са любима форма на забавление за студенти и стресирани и млади професионалисти, сочи справка в Уикипедия. Вълнението и емоциите, които те получават по време на играта не само не ги натоварват, а напротив, помагат им да избягат от реалността по единствения познат начин – в надпревара с времето.

Играта се следи на камери от организаторите, които понякога се включват с напътствия. Играчите подписват декларация, че след като излязат от стаята няма да издават тайните ѝ.

Игрите често се практикуват като тиймбилдинг. Много компании поставят служителите си в по-напрегната и интересна ситуация, в която различните характери могат да се проявят.

Във възрастово отношение играчите трябва да са над 12-годишни, като деца се допускат само с придружител.

През 2010 г. ескейп стаите стават популярни в САЩ, Азия, Европа, Австралия. През 2015 г. гр. София постепенно се превръща в един от световните центрове с множество високо-технологични и оригинални ескейп стаи. В началото на 2016 г. у нас вече функционират над 80 стаи, 64 от които в столицата.

Този тип забавление продължава да набира популярност и става все по-модерен поради факта, че съдържа едновременно интелектуален и приключенски елемент. Бизнес климатът в ескейп руум жанра също е динамичен и непредсказуем.