Потаен милиардер прави сиренето за най-големите вериги пицарии

7236
Потаен милиардер прави сиренето за най-големите вериги пицарии

© Leprino Foods

Лавина от сирене се изсипва в тестовата кухня в централата в Денвър на Leprino Foods – доставчикът на моцарела на веригите пицарии Pizza Hut, Domino's и Papa John's.

Първо моцарела на тънки ленти, след това на резени, след това нарязана в най-различни форми. След това идват овкусените видове сирена, в които като основа са използвани моцарела, проволоне, чедар и Монтерей джак.

Готвачи вадят готова за печене пица, пица в стил Ню Йорк и коричка с пълнеж от над десет фурни. Друго ястие включва замразени храни, приготвени с продукти от Leprino. След това на ред са кубчета от сирене, продавани като вид лека закуска.

След това екипът на Leprino вади десертите, сред които питка с пълнеж от осолена моцарела с вкус на карамел и отъркаляна в канелена захар. Малко след това се появяват чаши за тестване на суроватъчните прахове на компанията, които се използват в протеинови десертчета, кисели млека и бебешката формула, консумирана от милиони деца.

Две етажа над този млечен потоп се намира офисът на Джеймс Леприно, или Уили Уонка на сиренето. "Трудно е да повярвам, че се съгласих на това," казва 79-годишният милиардер. "Наистина обичам да пазя личното си пространство."

Това е факт и то до безпрецедентна степен, предвид доминацията му в тази индустрия. Леприно някакси успява да избягва фотографите десетилетия наред. В Google няма негови снимки, нито на уебсайта на компанията му.

След като управлява компанията си в продължение на близо 60 години и след като е в класацията на милиардите на Forbes от повече от 10 години, Леприно, чието състояние се оценява на 3 млрд. долара, най-накрая се съгласява да даде интервю за това как фамилният магазин за хранителни продукти в Денвър се превръща във водещия производител на сирене за пица в света – леко подигравателен термин, с който конкурентите описват моцарелата на компанията.

Всяка година Leprino Foods продава над 453 000 тона сирене годишно и генерира над 3 млрд. долара приходи.

Малко известният Леприно (който отказва да бъде сниман за публикацията) е един от монополистите в САЩ. Неговият фокус върху големите вериги пицарии му позволява да контролира 85% от пазара на сирене за пица и някакси да продава продуктите си едновременно на конкуренти вериги, като Pizza Hut, Domino's, Papa John's и Little Caesars.

Да доминираш на пазара си има своите предимства – той е способен да инвестира в технологии, които му носят над 50 патента. Компанията му пък има нетен марж на печалба от 7%, което е много над средното ниво за млечната индустрия.

Леприно вади износения си черен, кожен портфейл, маха ластичката от него и показва картичка, на която са изписани четирите лозунга на компанията: качество, обслужване, цена, етика. "Карам всички да имат по една такава в джоба си," казва той. "Компанията се разрастваше толкова бързо, че те пропускаха това важно послание."
 

 

It's always pizza time.

A post shared by Pizza Hut


Думата „качество“ е изписана на първо място. Лесно е човек да се шегува с продуктите на компанията, но Leprino Foods е един от малкото гиганти в млечната индустрия, който никога не е изтеглял продукт от пазара. Всеки понеделник в 11:30 часа сутринта Леприно слиза в тестовата кухня с заедно над 10 от неговите най-доверени ръководители, за да тестват проби от сиренето, което компанията произвежда за около 300 клиенти в 40 държави и за да провери всяко оплакване, получено в предходната седмица.

"Служителите ти трябва да знаят, че не си фалшив," казва той. "Те трябва да вярват в теб. 

В офиса на Леприно има неща, които напомнят за корените му, в това число и черно-бяла снимка на майка му в сватбения й ден, когато е на 16 г., както и бронзов релеф на баща му, който прави топки сирене моцарела. Началото на Leprino Foods тръгва от планините на Южна Италия, които Майк Леприно старши напуска през 1914 г., на 16-годишна възраст.

Свикнал с голямата надморска височина, той се установява в Денвър; без особено образование или способност да чете и пише на английски език, той започва да се занимава с фермерство. Повече от три десетилетия по-късно - през 1950 г., отваря магазин за хранителни стоки, където продава произведената продукция.

След това следват италиански специалитети, като рикота, топки сирене моцарела и равиоли, приготвени от сестрата на Джеймс.

В същото време, Джеймс, който бил най-малкото от петте деца вкъщи, забелязва, че съучениците му прекарват свободното си време в кварталните пицарии. След като завършва гимназия през 1956 г., той започва да работи при баща си и споделя едно свое наблюдение: "Пицариите в тази част на страната купуваха над 2200 кг сирене всяка седмица," спомня си той.

"Помислих си, че това е добър пазар, на който може да се навлезе и така и направих." През 1958 г., след като по-големите вериги за хранителни стоки са принудили магазина на Леприно да затвори, с 615 долара Джеймс слага началото на империята в производството на сирене Leprino Foods.

Моментът нямало как да е по-подходящ. През същата година отваря първата пицария Pizza Hut в Уичита, Канзас. Година по-късно отваря и първото заведение от веригата Little Caesars, близо до Детройт. Минава още една година и Domino's започва да доставя пица в Мичиган.

Как Микеле Фереро създаде шоколадовата си империяЗа да скрие една от рецептите си от конкуренцията, Микеле Фереро я превежда на арабски и я заключва в трезор в Кайро

Замразените пици, пуснати на пазара, след като войниците се завръщат от Втората световна война, също набират популярност. След две години в бизнеса Leprino Foods вече доставя по 90 кг моцарела на седмица на местните италиански ресторанти. 

,

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg