Преди пет години главният изпълнителен директор на Qualtrics Раян Смит получава оферта на стойност 500 млн. долара за придобиване на компанията, която генерирала 50 млн. долара приходи годишно по онова време. Смит отказва офертата.

Вместо това залага на себе си и на своето семейство, приемайки финансиране от рисков капиталист, който го убеждава да задържи компанията и да я разраства сам.

Тази седмица Смит обяви със задоволство една хубава новина. Компанията е набрала 180 млн. долара в третия си кръг на финансиране, като това оценява Qualtrics на 2.5 млрд. долара, или с 250% повече от онази оферта, информира Business Insider.

Qualtrics е на път да генерира 250 млн. долара приходи през тази година, казва Смит.

Стойността на компанията е нараснала със 150% от 2014 г. насам, когато за последно набира средства (150 млн. долара) и бе оценена на 1 млрд. долара. Qualtrics до момента е набрала общо 400 млн. долара финансиране.

Историята за разрастването на базираната в Юта компания е една от интересните в технологичния сектор. През 2012 г., когато отказва половин милиард долара, Смит е на 33 години. Той оснавава компанията с баща си, доктор Скот Смит (уважаван преподавател по маркетинг в Нюйоркския университет), в мазето на доктор Смит, след като той е диагностициран с рак. (Той оцелява.)

Qualtrics предлага софтуер за маркетингови онлайн проучвания, базиран на работата на доктор Смит и има особено умен бизнес модел. Смит баща и син първо продават софтуера на университети, за да бъде използван от студенти. Тези студенти вземат софтуера с тях в компаниите, в които работят, след като се дипломират и си намерят работа.

Qualtrics все още прави онлайн проучвания, но оттогава е разширила дейността си и се занимава и с анализ на големи масиви от данни. Тя има над 8 500 компании клиенти, в това число по-голяма част от компаниите от Fortune 100 и много бизнес университети.

Компанията е все още на червено заради огромните инвестиции, но Qualtrics разполага с достатъчно брутна печалба. Дотолкова, че може да си позволи единична мултумилионна рекламна кампания, която дори не рекламира самата кампания, а благотворителната й организация за борба с рака 5 for the Fight.

Qualtrics купува рекламно място на фланелките на играчите от отбора от НБА Юта Джаз. Вместо логото на Qualtrics обаче отборът носи логото на 5 for the Fight.

Раян не споделя колко пари е платила компанията за тази реклама, но за GE се смята, че е платила над 7 млн. долара на година за подобна реклама на фланелките на играчите от Бостън Селтикс.

Qualtrics се опитва да набере 50 млн. долара за изследвания в сферата на рака в следващите три години. Компанията моли хората да дарят 5 долара в чест на всеки техен познат с рак.

Компанията също така има репутация, че раздава скъпи подаръци на произволни потребители, които посещават годишната й конференция. Преди няколко години, след като в свое проучване се допита до клиентите какво биха искали компанията да направи за тях, един клиент се пошегува, че иска Qualtrics да му помогне да купи годежен пръстен. Компанията му купува такъв пръстен.

Миналата година, когато потребител казва, че иска Tesla X, компанията му дава един такъв автомобил под наем. Това е единственият автомобил в щата Юта, доставен току-що на съоснователя на Qualtrics Стюард Оргил.

Тази година клиентка е заявила, че иска да излезе на среща с брата на Смит Джаред, който е бивш шеф в Google и който работи в Qualtrics от годините на създаването й. Тази среща също се осъществява.

Освен че се забавляват доста, семейство Смит работят и по подготвянето на първично публично предлагане на акции след няколко години. В борда на директорите на компанията наскоро влезе Мъри Димо, главният финансов директор, който изведе Atlassian до IPO на стойност 4.4 млрд. долара през 2015 г.