Пандемията от коронавирус доведе до натрупването на желание за пътувания и остави неизхарчени пари, които „прогарят дупки“ в джобовете на богатите. Като се съберат тези две неща и се получава глад за частни самолети.

Купувачите са изкупили толкова много от добрите самолети втора употреба, които се продават, че вече се включват в списъци с чакащи за закупуването на нов самолет, заявиха банкери по време на конференцията Corporate Jet Investor.

“В бизнеса с частната авиация тече сериозен купон през последните 18 месеца,” казва Джим Симпсън, старши управляващ директор на First Republic Bank, който отговаря за финансирането на яхти и самолети. “Годината за нас бе страхотна.”

Клиентите на Citigroup Inc. разполагат с толкова много пари, че мнозина, които никога преди това не са притежавали самолет, обмислят да предприемат тази стъпка, казва Форд фон Вайзе, който отговаря за финансирането на самолети в банката. На моменти той дори казва, че вижда като свое задължение това да ги разубеждава.

“Те са добри клиенти и наше задължение е да ги убеждаваме всъщност да не си купуват самолет,” казва той, цитиран от Bloomberg. “Наложи ми се да го направя преди около месец, а след това ми се обадиха от банката и казаха, че клиентът е заявил, че съм бил прав и оценява факта, че съм го разубедил.”

Кандис Накагава старши консултант в MUFG Union Bank, също съветва клиентите си, които искат да купят първия си самолет, да бъдат предпазливи. Те трябва да имат предвид разходите за поддръжка, които идват след покупката. Това обаче не спира някои от тях си купуват самолети.

“Те разполагат с излишни средства и нямат търпение да харчат. Искат да си купят нещо секси и обикновено това е самолет или яхта”, казва тя.

Стюардеса разказва какво наистина се случва на борда на частните самолетиОт секс с тайни любовници и прелъстяване от шефа до полагането на грижи за двуезичeн папагал

Възстановяването на търсенето е добре дошло за индустрията, която пострада сериозни в началото на пандемията, тъй като ръководителите на компании ограничиха летенето. Основните производители отчитат спад в доставките на частни самолети през миналата година. Полетите с бизнес самолети пък пада с 23%,.

Оттогава тези полети се възстановиха изпреварвайки месечните нива от 2019 г. въпреки че ръководителите на компании все още не са започнали да летят както преди. Textron Inc. и подразделението Gulfstream на General Dynamics Corp отчитат ръст на доставките през първото тримесечие на 2021 г. Очаква се поръчките да нараснат още повече, когато ограниченията за пътуване бъдат отменени, казва производителите.

Дори и сега възстановяването не се разпростира много извън САЩ, казва Крис Партридж, който отговаря за финансирането на частни самолети в Deutsche Bank AG. Ограниченият за пътуване в Азия и Европа затрудняват придвижването дор и с частен самолет. Блокадите около пандемията също така увеличиха времето за финализиране на покупката от шест седмици на шест месеца, казва той.

“Не отчитаме същата динамика, както на щатския пазар,” допълва той. “Проблемът с трансграничните пътувания е много по-голям в Европа, Близкия Изток и Азия, отколкото в САЩ и това спира или кара хората да отложат плановете си.”

Симпсън от First Republic казва, че е преживял няколко цикъла на бумове и сривове в сектора на частната авиация и въодушевлението на пазара го кара да бъде малко предпазлив.

“Радвам се, че бизнесът върви добре засега, но в същото време се питам това ще продължи ли?”, завява той.