Агресивното намаление на цените на Tesla е засилило търсенето на нейните електромобили, обяви в сряда главният изпълнителен директор на компанията Илон Мъск, цитиран от Reuters, като също така омаловажи опасенията, че икономическите предизвикателства ще намалят интереса на купувачите.

Този коментар идва на фона на новината, че приходите на прозиводителя на електромобили леко надхвърлят очакванията на Уолстрийт за четвъртото тримесечие на 2022 г. въпреки резкия спад на маржовете на печалба. Като цяло лидерът на пазара на електрически автомобили се опитва да убеди инвеститорите, че може да намали цените като инструмент за справяне с рецесията и засилване на конкурентните позиции на компанията.


Сериозните намаления на цените този месец накараха редица анализатори да определят Tesla като инициатор на ценова война. Но Мъск, който през последните години редовно не постига собствените си амбициозни цели за продажбите на компанията, е готов да приеме това обвинение.


По думите му благодарение на това през 2023 г. доставките на Tesla могат да достигнат 2 млн. автомобила, ако няма външни сътресения, съобщава още Reuters.

Перспективите за продажбите на Tesla, които страдат заради глобалната икономическа среда, са в центъра на вниманието на инвеститорите. Затова и компанията заяви, че запазва дългосрочната си цел за 50% годишно увеличение на продажбите.

"Тези ценови промени наистина имат значение за средния потребител", коментира Мъск в разговор с инвеститори и анализатори, като добавя, че очаква търсенето на електромобилите на Tesla да “бъде добро въпреки вероятното свиване на автомобилния пазар като цяло".

Tesla намалява цените в САЩ и Европа, за да стимулира търсенетоИлон Мъск предупреди, че перспективата за рецесия и по-високите лихвени проценти могат да доведат до понижаване на цените, за да се поддържа ръстът на продажбите за сметка на печалбата

Tesla ще разчита на наложените продукти


Reuters акцентира също така, че компанията ще разчита на вече наложените модели през следващата година, след като Мъск коментира, че Cybertruck - новият електрически пикап, няма да влезе в серийно производство преди следващата година.

Очаква се Tesla да представи подробно плановете си за "автомобилна платформа от следващо поколение" на своя инвеститорски ден през март, но директорът на Edmunds's insights - Джесика Колдуел, е категорична пред информационната агенция, че “всички превозни средства на Tesla отчаяно се нуждаят от актуализации извън софтуера".

И анализаторите не са въодушевени относно възможността Tesla да постигне амбициозните си цели с оглед на макроикономическата несигурност.

"Смятам, че ще се наблюдава сериозен спад в потребителското търсене като цяло и автомобилният сектор ще понесе голям удар", казва Едуард Моя, старши пазарен анализатор в OANDA, пред Reuters, а Софи Лунд-Йейтс, анализатор в Hargreaves Lansdown, добавя, че “дори и малко охлаждане на търсенето ще има значителни последици за крайните резултати".

Tesla обяви, че не очаква значителен краткосрочен ръст на обема на продажбите си в Китай, въпреки че фабриката ѝ в Шанхай работи с почти пълен капацитет, възстановявайки се от производствените предизвикателства по-рано тази година.


От компанията заявяват, че спадът в маржа на печалбата ѝ, който през отчетното тримесечие удря двугодишно дъно от 25,9%, се дължи основно на разходите за увеличаване на производството на батерии и новите заводи в Берлин и Тексас, както и на по-високите цени на суровини и логистика.

Акциите на компанията отбелязаха най-големия си спад през миналата година, засегнати от заигравката на Мъск с Twitter, което подхрани опасенията на инвеститорите, че той вече не се ангажира достатъчно с управлението на Tesla. Мъск също така трябваше да отговаря на твърдения, че политическите му коментари в Twitter вредят на бранда за електромобили.

Иначе, приходите за трите месеца, приключващи на 31 декември, възлизат на 24,32 млрд. долара, при очаквания за 24,16 млрд. долара, сочат данните на Refinitiv.