Червено желирано мече изпълнява песента на Адел Someone Like You на слабо осветена сцена. В следващия момент към него се присъединяват и гласовете на публиката, а камерата се измества и показва стотици други желирани мечета.

Това 15-секундно видео направи повече за популяризирането на видеоплатформата TikTok, отколкото някои рекламни кампании постигат с бюджети от стотици милиони долари.

С него започна и глобалната експанзия на TikTok, а две години по-късно американският президент Доналд Тръмп издаде указ за забраната на приложението в САЩ заради заплахата, която би представлявала за националната сигурност, пише BBC.

Как обаче се стигна до тук и на какво се дължи шеметният възход на китайската социална видеоплатформа?

Създаването на TikTok не прилича на типичната "приказна история", през която са преминали много от останалите технологични стартъп компании. Това не е империя, създадена в някой гараж от неколцина приятели с добра идея.

Всъщност тя започва съществуването си като три отделни приложения. Първото от тях се нарича Musical.ly и стартира в Шанхай през 2014 г. То позволява на потребителите да създават собствени музикални клипове и става истински хит сред тийнейджърите в Поднебесната импения.

През 2016 г. китайският технологичен гигант ByteDance пуска подобно приложение, наречено Douyin. Само за една година то привлича над 100 милиона потребители в Китай и Тайланд.

Компанията решава, че идеята има потенциал за развитие в световен мащаб и се заема да я развие в отделен бранд - TikTok. През 2018 г. тя купува и Musical.ly, с което TikTok започва глобалната си експанзия.

Тайната на приложението се крие в мощния алгоритъм, който превръща музиката в средство за събиране на данни. Потребителите мигат да избират от огромна база данни, включваща песни, филтри и видеоматериали, с които да монтират клиповете си.

Повечето от тях прекарват времето си в основната страница For You, където алгоритъмът им предоставя съдържание, подбрано според предпочитанията им и нещата, които са гледали преди. Там излизат и видеата, за които изкуственият интелект "предполага", че могат да станат популярни и да спечелят милиони гледания.

В платформата възникват и различни "общества", обединени от общи интереси, идеи или от съдържанието, което споделят и харесват.

Възходът на TikTok е наистина зашеметяващ. През юли миналата година приложението беше свалено на над 1 милиард устройства, от които 500 милиона бяха на активни потребители. Година по-късно свалянията вече са два милиарда, а активните потребители - над 800 милиона.

Тази експанзия обаче насочи вниманието и на политиците към платформата. Основната им тревога е свързана с това, че едно китайско приложение изведнъж се превърна в съществена част от живота на стотици милиони хора по света.

Конкретните "обвинения" все още не са ясно формулирани, но лидерите на Индия и САЩ, например, смятат, че данните, събирани от потребителите, могат да се използват като средство за шпионаж от страна на Китайската комунистическа партия.

Неофициално се твърди, че всяка по-голяма китайска компания разполага с отдел, който е пряко подчинен на управляващите в Пекин и е длъжен да споделя с тях всяка чувствителна информация.

В Индия TikTok беше забранен през април 2019 г., а съдът постанови премахването на приложението от всички онлайн магазини. Компанията дори беше обвинена в разпространение на порнографско съдържание.

Малко по-късно решението беше обжалвано в съда, като ByteDance спечели делото, но през юни 2020 г. приложението отново беше забранено на индийския пазар заедно с още десетки други китайски софтуени продукти.

В Съединените щати в края на миналата година започна разследване, което да установи дали TikTok наистина събира потребителски данни и ги предава на китайската компартия. Подобно разследване върви и във Великобритания.

BBC обаче припомня, че всички тези държави, така или иначе, поддържат доста обтегнати отношения с Пекин - Индия и Китай имат неразрешени териториални спорове, САЩ и Китай все още не са разрешили търговския конфликт помежду си, а Великобритания се противопоставя на налагането на китайския политически контрол върху Хонконг.

Но в същото време действително има известна неяснота по отношение на това, което се случва с данните на потребителите на видеоплатформата. А тя събира доста информация - кои видеа са гледани и коментирани, къде се намира потребителят, какъв е моделът на използвания от него телефон и с каква операционна система работи, какви комбинации от символи използва, когато общува и търси информация в мрежата и др.

Същото обаче правят и много други приложения - Reddit, LinkedIn, Facebook и дори новинарското приложение на BBC.

За разлика от американските си конкуренти обаче, TikTok е готова да осигури безпрецедентно ниво на прозрачност, за да успокои страховете за това как се съхраняват и използват личните данни на нейните потребители.

Новият изпълнителен директор на компанията Кевин Майер заяви, че ще разреши на независима група от експерти да изследва програмния код, който стои зад алгоритмите. А това е много смела стъпка за индустрия, в която кодът се счита за най-строго охранявания актив.

Instagram „краде“ инфлуенсъри от TikTok с оферти за стотици хиляди долариОт Instagram предлагат на звездите изгодни сделки в замяна на това да постват първо в Reels, а след това в TikTok

Политическите опасения обаче не са свързани чак толкова с конкретния механизъм за събиране и съхранение на данни, колкото с потенциалната възможност ByteDance да бъде задължена от китайското правителство да споделя конкретна информация.

Същите са и страховете по отношение на друг китайски технологичен гигант - Huawei, който се занимава с изграждане на новото поколение 5G мобилни мрежи.

Китайският закон за националната сигурност от 2017 г. задължава всяка организация и всеки гражданин да "подкрепя и сътрудничи на службите за сигурност и на разузнаването".

И Huawei, и създателите на TkTok обаче категорично заявяват, че ако някога към тях бъде отправено подобно искане, отговорът със сигурност ще бъде отрицателен.

Другата голяма тема е тази за цензурата и възможността видеоплатформата да бъде използвана за намеса или за оказване на влияние върху публични (в това число и политически) дебати. TikTok е едно от първите места, в които младите хора споделят своите социални дейности.

През май платформата промотира движението #BlackLivesMatter. И въпреки, че видеата с този "хаштаг" събраха милиарди гледания, се появиха критики към китайското приложение, че съдържанието, качено от чернокожи автори, всъщност се ограничава, а кадрите и материалите, свързани с уличните протести, се "крият" от аудиторията.

А това съвсем не е първият подобен случай, припомня BBC. Миналата година британското издание The Guardian съобщи, че в TikTok са цензурирани материали, свързани с протестите на площад Тянънмън през 1989 г. и с движението за независимост на Тибет.

От ByteDance обаче твърдят, че са създадени ясни и конкретни принципи за модериране на съдържанието, които са напълно независими от Пекин и се базират на общовалидни етични и морални критерии.

Но въпреки всички противоречиви мнения за китайската социална видеоплатформа, фактът, че в момента се води дискусия за придобиването на нейното американско подразделение от Microsoft говори достатъчно и е доказателство за това, че TikTok вече е един от най-влиятелните технологични продукти на нашето съвремие.