След десетилетия опити да продава германско инженерство на американците само за да получи малка част от най-печелившия автомобилен пазар в света, Volkswagen има нова стратегия: да се „преструва“ на американска компания, пише The Wall Street Journal.

Вдъхновен от електрическите пикапи на компании като Rivian и шума около плановете на Tesla за Cybertruck, европейският автомобилен гигант е на път да пусне отново марката Scout като офроуд електрическо превозно средство, направено по вкуса на американците.

VW се надява, че чрез комбинацията от американска марка и нахлуването в сегмента на SUV модели и пикапи – най-големият и най-печеливш на автомобилния пазар в САЩ – може най-накрая да засили присъствието си в страната.

VW разчита на Китай за почти половината от продажбите си, но докато губи позиции там от по-пъргавите местни стартъпи за електромобили, компанията е подложена на натиск да увеличи присъствието си на други пазари. Теренът на САЩ предлага най-много възможности.

VW губи пазарен дял в Китай, отговаря с 10 нови е-модела до 2026Като цяло утвърдените чуждестранни марки губят позиции в надпреварата с някои местни конкуренти на най-големия автомобилен пазар в света

Производителят планира да пусне електрически версии на своите стабилни марки в САЩ, но ръководството на компанията се надява, че именно Scout може да създаде шума, от който се нуждае, за да предизвика General Motors и Ford на родната им територия.

„Произведената в Америка от американци марка е мощно послание и ние сме развълнувани от това“, казва главният изпълнителен директор на Scout Скот Кео пред The Wall Street Journal тази година, след като сключи сделката за разполагане на първия производствен завод на Scout в Южна Каролина. „Това ще ни постави в центъра на действието“, добавя той.

Scout 800B Comanche, 1971 г. / Източник: SCOUT MOTORS

Роден в Олд Бруквил, Ню Йорк, второ поколение американец от ирландски произход, Скот Кео прекарва 11 години в американското подразделение на Mercedes-Benz, издигайки се до генерален мениджър за линията Smart, преди да се присъедини към луксозната марка Audi на VW през 2006 г. и да стане главен изпълнителен директор през 2012 г.

По време на престоя си в Audi Кео изгражда отношения с дилърите на марката в САЩ и наблюдава нарастването на продажбите от малко над 90 000 през 2006 г. до 223 323 автомобила 12 години по-късно, когато напуска Audi, за да стане президент и главен изпълнителен директор на Volkswagen of America.

По времето, когато VW поставя Кео начело на бизнеса си в Северна Америка, компанията започва да инвестира сериозно в електромобили. Кео и неговите шефове в Германия също отбелязват възхода на електрическите пикапи в САЩ, разработвани от статъпи като Rivian, и бавния отговор на конкурентите GM, Ford и Toyota. VW в крайна сметка също остава предпазлив в лицето на силно конкурентния пазар на пикапи в САЩ.


Какво спира GM да настигне Tesla в продажбите на електромобили в САЩАвтомобилният производител от Детройт изостава с производството на високопрофилните GMC Hummer EV и Cadillac Lyriq

През 2020 г. VW придобива Navistar, наследник на вече несъществуващия International Harvester. С него идва една някога обичана марка, произвеждана от 1961 до 1980 г. и никога повече след това: Scout.

С малки изключения, като нишовия, но популярен SUV Atlas, VW до голяма степен е предлагал на американския пазар европейски дизайни, като по същество не е стигнал доникъде, коментира WSJ.

Въпреки че VW е вторият по големина производител на автомобили в света по продажби, неговите марки - Volkswagen, Audi, Porsche и др. -представляват общо 4,1% от пазара на автомобили в САЩ през 2022 г. (малко по-ниско ниво от предходната година). Това поставя VW далеч зад Toyota, която има около 15% от пазара в САЩ.

Няколко месеца след придобиването на Navistar, през март 2021 г., управителният съвет на VW провежда стратегическа конференция в централата на компанията във Волфсбург, Германия, и полага основите за възраждането на бранда Scout като изцяло електрически SUV и пикап, според служители на компанията, цитирани от WSJ.

Миналата година VW обяви своя план за съживяване на марката като независимо американско дъщерно дружество на Volkswagen Group с местно управление, фокусирано в създаването на емблематично американско превозно средство – първо за VW.


Scout 800, 1969 г. / Източник: SCOUT MOTORS

Scout датира от края на 50-те години на миналия век, когато Тед Орнас, автомобилен дизайнер в International Harvester, проектира 4x4 превозно средство за отдих, което не съществува по онова време.

Разочарован, че проектите му предизвикват слаб интерес в ръководството, Орнас, който почина през 2009 г., една вечер надрасква набързо груба скица на кухненската си маса. Тази скица става основата за първия Scout: комбинация от джип Willy от Втората световна война и пикап с форма на кутия. Автомобилът е пуснат на пазара през 1960 г. През следващите 20 години от него са продадени половин милион бройки. Scout освен това привлича сериозна база запалени фенове.

Сега Скот Кео си е поставил за цел да търси феновете на Scout, създавайки общност от почитатели чрез различни събития и публикации в социалните мрежи.


Първите груби изображения на това как може да изглежда новият Scout показват намерението на VW да остане възможно най-близо до оригинала.

Scout беше един от основните стартирани проекти под ръководството на изпълнителния директор на VW Херберт Дис. Когато миналия септември той беше свален и заменен от Оливер Блуме, шеф на марката за спортни автомобили Porsche на VW, планът на Кео е поставен под въпрос.

Блуме казва, че иска да засили бизнеса на VW в САЩ и като член на борда на VW той е част от дискусиите за Scout. Като нов главен изпълнителен директор обаче той вече е започнал да отменя някои от проектите на своя предшественик.

Миналия ноември Кео и екипът му се срещат с Блуме в стар склад в кулоарите на автомобилното изложение в Лос Анджелис. Кео показва на Блуме рекламен видеоклип, наречен „America’s Next Shot“, създаден от рекламната агенция Venables Bell & Partners.

Видеото започва с изображения на житни полета, каубой, яздещ кон в равнините, производство на стомана, американски знамена и архивни кадри на Scout, движещ се по хълмове и черни пътища. Разказвачът говори за възраждането на американското производство и Scout, като казва: „Това е следващият удар на Америка – и нямаме намерение да го пропускаме.”

„Прекарахме четири-пет часа с Блуме на автомобилното изложение в Лос Анджелис и му дадохме дълбока информация за това къде се намираме“, разказва Кео за WSJ. В крайна сметка Блуме се превръща в поддръжник на проекта.

Месец по-късно екипът на Кео стеснява търсенето на място за изграждане на завода на Scout, избирайки терен близо до Колумбия, Южна Каролина.

Проект за завода на Scout, който ще бъде построен близо до Колумбия, Южна Каролина / Източник: SCOUT MOTORS

През февруари Кео и няколко висши ръководители на VW присъстват на работна вечеря, организирана от губернатора на Южна Каролина Хенри Макмастър в неговото имение, разказва WSJ. Сред гостите са и сенаторът от Южна Каролина Линдзи Греъм, министърът на търговията на щата Хари Лайтси и други високопоставени лица.

Кео показва видеото си и прави 15-минутно представяне, описвайки Scout като въплъщение на американската мечта, казва по-късно Макмастър в интервю.

„Това беше комбинация от твърд индивидуализъм, дух на увереност, американски патриотизъм и отлично превозно средство“, спомня си губернаторът, според когото Scout „може да се катери по стени и се харесва много на жителите на щата“.

Месец по-късно законодателите от Южна Каролина одобряват 1,3 милиарда долара за подпомагане на VW за изграждането на завода.