Първите ревюта за Cybertruck изтекоха през изминалата седмица и изглежда че Илон Мъск е сгрешил, ако е смятал, че мощната му армия от влиятелни лица ще даде само положителни отзиви.

Основателят на Tesla обеща нищо по-малко от „най-добрия продукт” на компанията за електрически превозни средства, но още на събитието на 30 ноември за отбелязване на пускането на първите доставки, нещо куцаше, коментира The Wall Street Journal.

Обикновено лансирането на ново превозно средство е свързано с максимално медийно отразяване с цел безплатно промотиране пред потенциални купувачи. Освен ако не сте Илон Мъск

През годините Tesla намали броя на журналистите, поканени да присъстват на нейните събития, тъй като главният изпълнителен директор залага, че има огромното влияние да изпрати посланието си директно до клиентите нефилтрирано, допълва WSJ.

При стартирането на Cybertruck на основните новинарски издания им е било забранено да влизат в сградата – това обяснява защо нямаше много снимки в медиите, а журналистическите статии след тест драйв също бяха малък брой.

Вместо това Tesla реши се обърне към влиятелни личности в социалните медии, които да разкажат на света за вдъхновения от научната фантастика електрически пикап, приличащ на гигантска стоманена геометрична фигура на колела, чиято цел е да се конкурира със спортните коли в бързината и с най-здравите превозни средства.

Дългоочакваният Cybertruck на Tesla тръгва на цена от над 60 хиляди долараПроизводителят на електрически превозни средства започна доставките в четвъртък и разкри цената и спецификациите на пикапа

За Tesla нетипичните тактики не са изненада. Независимо дали избягва традиционната реклама или използва модел на директни продажби вместо франчайз дилъри на автомобили, Мъск проправи много нови пътища в автомобилната индустрия. Стартът на Cybertruck обаче се оказа екстремен дори за него.

На последното събитие на компанията през 2017 г., отбелязващо старта на доставките на Model 3, най-големите новинарски издания в САЩ бяха добре дошли за тест драйв на Model 3, както и да задават въпроси за новия седан, което доведе до вълна от отразяване.

Този път изглеждаше, че събитието за старта на Cybertruck е създадено за социалната мрежа X, притежавана от Мъск.

Проведено в централата на Tesla в района на Остин, Тексас, събитието беше предавано на живо в платформата, в която ентусиазирани потребители публикуваха Cybertruck отблизо.

Три причини, поради които Cybertruck няма да дойде скоро в ЕвропаПървата е много проста: Cybertruck е изключително тежък

Тези ранни впечатления имат значение.

Уолстрийт не очаква Cybertruck да се превърне в звяр по отношение на продажбите. На него обаче се гледа като на така наречената кола с ореол – бляскаво предложение за привличане на внимание към марката с надеждата, че повече хора ще купят нещо по-рутинно, като например кросоувъра Model Y, който подхранва бизнеса на Tesla, коментира WSJ.

За първите купувачи на Cybertruck събитието на 30 ноември е първият път, в който те успяват да се доближат до серийната версия на пикапа, откакто тя беше обявена преди четири години. Тогава Мъск обяви, че уникално изглеждащият гигант ще струва едва $39 900.

Неговите влиятелни поддръжници, присъствали на събитието, изразиха объркване относно финалните цени и се оплакаха, че те са по-високи от първоначално обявените – с около 20 000 долара повече за най-евтиния Cybertruck, който няма да бъде наличен до 2025 г., а най-скъпата версия скача до около $100 000 спрямо по-рано обявената $69 900, посочва WSJ.

„Това определено не е пикапът, който ще сложи край на всички пикапи, както Tesla го рекламираше“, казва Зак Нелсън на своите последователи във видео, публикувано в канала му в YouTube, наречен JerryRigEverything, който има повече от осем милиона абонати. Той добавя, че събитието е оставило много присъстващи объркани и разочаровани.

Разбира се, има и добри отзиви. Алексис Оханян, съосновател на Reddit, публикува видеоклипове в X, от които става ясно, че той притежава един от първите пикапи, доставени този ден. „Първоначално усещане за това превозно средство: гладко, мирише приятно, голямо е, но не е тромаво“, казва той в публикацията си.

Преди години автомобилните изложения бяха ключови за представянето на нови превозни средства, като производителите се състезаваха да привлекат внимание и даваха на журналисти ранен достъп до колите за тест драйв, за да могат да публикуват ревюта, когато те пристигнат в шоурумите.

Chrysler, сега част от Stellantis, беше сред най-добрите в организирането на събития за привличане на внимание. Вероятно най-успешното е през 1992 г. по време на дебюта на Jeep Grand Cherokee на автомобилното изложение в Детройт, когато тогавашният изпълнителен директор Боб Лутц минава със SUV през плоско стъкло.

„В рамките на 72 часа снимката на Grand Cherokee, разбиваща стъклото, беше на първа страница на всеки голям вестник в света“, спомня си Лутц, цитиран от WSJ.

Той добавя, че светът на медиите се е променил. И Мъск притежава уникална власт едновременно като главен изпълнителен директор на автомобилен производител и собственик на социална мрежа, в която е знаменитост с повече от 165 милиона последователи.

„За мен не е изненадващо, че той би казал за журналистите: Кой има нужда от тези момчета? Ще направя всичко чрез модерни електронни медии. Не ми трябва телевизия. Нямам нужда от печат. Ще го направя по моя си начин", коментира Луц.

Вземи пикапа и бягай. Как ще се бори Tesla с препродажбата на CybertruckУправлявана от Илон Мъск компания иска $50 хил. от купувачите на Cybertruck, ако го препродадат в първата година

Повече от седмица по-късно стриймваното събитие на X е достигнало общо пет милиона зрители. Традиционните новинарски издания писаха своите истории, използвайки това излъчване.

Въпреки всичко Tesla не е изоставила напълно традиционните медии. Няколко подбрани журналисти от автомобилни изданията като Top Gear и Hagerty получиха достъп до Cybertruck, за да могат да заснемат видеоклипове с пикапа, демонстрирайки неговото ускорение и уникални способности за управление.

Звездата на техническите рецензии Маркес Браунли също е сред получилите достъп до пикапа. До петък неговото видео в YouTube натрупа повече от 17 милиона гледания. В него той изследва интериора и екстериора с детайлния подход, който прилага към най-новите iPhone всяка година. „Впечатлен съм“, казва той.

В X обаче той публикува: „Със Cybertruck Tesla за първи път не изпълнява някои от ключовите спецификации, които е обещала.“

Инфлуенсърите, които не получиха възможност за тест драйв, бяха оставени да се снимат, като някои от тях отбелязаха пропуските на Cybertruck, но и че все пак биха си го купили.

Във видео, публикувано в YouTube, Дан Маркъм изразява разочарованието си от пробега на камиона: „Не всичко може да е такова, както (от Tesla) са мечтали в началото, но се усеща като огромен пропуск.“

Потребител на X, известен като The Tesla Hoe, публикува пред своите почти 9000 последователи критики за събитието:

„Не ни позволиха да седнем в Cybertruck. Имаше проблем, ако докосваме екрана. Като че ли си тръгнахме с чувството, че нещата все още се пазят в тайна от нас. Усещането беше доста странно.“