Opel- добри времена, лоши времена
Австрийско-канадската компания Magna и американският автопроизводител GM снощи сключиха сделка за германския Opel. Magna действа в консорциум с руската Сбербанк и групата ГАЗ.
Централният офис на Opel е в Руселхайм, Германия. Компанията произвежда леки автомобили, микробуси и минивани.
Тя е създадена през 1862 г. от Адам Опел, който си поставя за цел създаването на надеждни и достъпни за средната класа автомобили и прекарва 37 години от живота си в разработката им. Самият той не доживява началото на автомобилното производство, но неговото семейство продължава пътя към мечтата му. Историята на компанията след това може да бъде разделена на етапи.
Първи етап 1899-1928
Първите опити на Opel са предприети съвместно с Фридрих Луцман от Dessau и френската компания Darracq. През 1902 г. компанията представя първия собствен проект: двуцилиндров автомобил с 10-12 конски сили, който развива скорост до 45 км/ч. След седем години се появява и компактен двуместен автомобил, който става известен като Doktorwagen, защото селските лекари особено го предпочитат.
1905 - Opel започва да произвежда автомобили от по-висок клас. Появява се 35/40PS с 6.9- литров двигател. Началото на серийното му производство носи признание на компанията в Германия.
1906 - Открита е фабриката в Берлин, в която е произведен 1000-я автомобил Opel.
1909 - Създаден е Doktorwagen, оценяван на 3950 марки. Това е първата стъпка към създаване на масови автомобили.
1912 - Пуснат е 10 000-я автомобил на компанията. Сключен е първият трудов договор с работниците, уреждащ условията на труд с профсъюзите: 55.5 часа седмично и минимална заплата от 0.35 пфенинга на час.
1914- Opel става най-големият автомобилен производител в Германия с 3 335 автомобила, продавани на година. Компанията започва да наема и жени.
1928- С пазарен дял от 37.5% и 42 771 продадени единици, Opel е най-големият европейски автопроизводител. През същата година той става акционерно дружество German Aktiengesellschaft.
Втори етап 1929 - 1945 - Световната икономическа криза безпокои собствениците на компанията. Семейство Opel търси сериозен партньор и постига споразумение с General Motors Corporation, която купува 80% от компанията през 1929 г. и останалите 20% през 1931 г. Opel става първата автомобилна компания, която основава застрахователна компания и банка за финансиране на продажбите с кредит. На Берлинското изложение през 1935 г. е представен Olympia, чието име е вдъхновено от проведените през 1936 г. световни олимпийски игри в Берлин. Това е първият германски автомобил със самоносеща каросерия.
1936- с 120 923 произведени автомобили Opel става най-големият производител в Европа.
1937- Компанията спира производството на велосипеди и продава подразделението на NSU, за да се концентрира изцяло върху производството на автомобили.
1940- Произведен е милионният автомобил Opel.
1944- при бомбардировките са разрушени заводите на компанията в Раселхайм и Бранденбург.
1945- производството на Kadett е демонтирано по директива на СССР.
Трети етап 1945 - 1979- Заводът в Раселхайм е възстановен почти напълно и стартира производство на моделите на компанията. Но истинската нова ера започва през 1962 г. със създаването на завода в Бохум. През 1977 г. са представени Senator и Monza, с които Opel се завръща.
1956- Произведен е двумилионният автомобил. Opel удвоява производството.
1962- Opel празнува 100 години и открива завода си в Бохум.
1966- Милионният Kadett напуска завода. Opel открива завод в Кайзерслаутерн
1972- Компанията отново се издига до най-големия производител на автомобили с 20.4%
Четвърти етап 1980 -1989- През 80-те години компанията предприема множество инициативи в сферата на екологията, като въвежда редица технологии в промишленото производство за първи път. Устновява нов стандарти в аеродинамиката с Vectra от 1988 г. Предлага широк спектър от бензинови и дизелови двигатели с намалени емисии на въглероден диоксид, екосъобразна автомобилна боя на водна основа.
1982- Opel открива завод в Сарагоса и започва да произвежда най-компактния си автомобил досега- Corsa.
1983-20-милионният автомобил напуска завода в Раселхайм.
1987- компанията празнува 125-я си рожден ден, докато заводът в Бохум налага стандарта при автомобилните бои със своите водоразтворими бои.
Пети етап 1990-1999- компанията е във възход. Разширява гамата модели, усъвършенства производството и постига интернационализация на марката.
1994- Opel произвежда 30-милионния си автомобил и става спонсор на FIFA.
1999- тогавашният канцлер на Германия Герхард Шрьодер и премиерът Ханс Еичел посещават завода, за да отбележат 100-те години от продажбата на първия Opel.
Шести етап 2000- до наши дни- Opel посреща новия век, пълен с планове за нови модели и продукти и инвестиции от 10 млрд. евро.
2001- В резултат на това са създадени миниванът Opel Meriva и Opel Signum.
2003-2007- Opel Vectra се произвежда в ултрамодерния завод в Раселхайм, а Corsa, избран за най-добрия малолитражен автомобил в света, празнува 20-я си рожден ден и 11-милионния си брой.
2008-Финансовата криза обхваща General Motors.
2009 г. става ясно, че GM е на границата на банкрута и реструктурира активите си.
30 май Magna купува Opel.