Затварянето на летищата удари и безмитната търговия
Затварянето на европейското въздушно пространство струва на безмитните магазини 25 млн. евро пропуснати приходи дневно, тъй като артикули като обувки Ferragamo и уиски Johnnie Walker остават непродадени, информира Bloomberg, позовавайки се на проучване на Generation Research.
Затварянето на летищата се отрази на индустрията, която изпитва трудности с възстановяването от миналогодишната рецесия. Продажбите на безмитни артикули на летищата и в самолетите падат с 8% до 22.7 млрд. долара миналата година, според шведската компания Generation Research. Продажбите в Европа съставляват почти половината от тази сума.
Липсата на пътникопоток вследствие на отменените полети вече е лишила безмитните магазини от приходите им за четири или пет дни, според анализатори от Sanford C. Bernstein Ltd. в Лондон. Летищата до вчера бяха празни, а пътниците, които бяха принудени да чакат вероятно не са били в настроение да пазаруват.
Изригването на исландския вулкан доведе до отменянето на около 81 000 полета и затварянето на летища от Дъблин до Москва. От Международната асоциация на авиационната индустрия (IATA) прогнозираха, че ще са нужни около шест дни за възобновяването на нормалния трафик след края на забраната за полети.
Италианският производител на луксозни обувки Salvatore Ferragamo SpA има около 130 безмитни магазина по света, които съставляват между 10 и 11% от годишните продажби на компанията. Проблемите с полетите се отразяват и на продажбите на чанти, портфейли и вратовръзки Ferragamo по летищата.
"Нашите магазини са разположени след пунктовете за сигурност на летищата, а поради отменените полети хората биват връщани още преди това и така въобще не достигат до магазините," казва представител на компанията
От Азия също не пристигат пътници, които са едни от най-големите купувачи на луксозни стоки в Европа.
Други луксозни марки, които ще бъдат засегнато от затварянето на летищата включват LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SA и Burberry Plc.
Алкохолните компании като Diageo Plc и Pernod Ricard SA разчитат на безмитните магазини, за да продават част от най-скъпите си продукти. Подобен продукт е лимитираната партида уиски "The John Walker", бутилка от което се продава за 3 000 долара на дребно и може да се намери само в такива магазини. Безмитните магазини са петият най-голям пазар в света за алкохолни напитки след САЩ, Франция, Испания и Великобритания, според данни на Pernod Ricard.
Pernod генерира около 5% от продажбите си от безмитна търговия, докато базираната в Лондон разчита на безмитните магазини за 2% от годишните си продажби.