Глупавите бизнес решения
Всички, които се занимават с бизнес са вземали решения, за които са съжалявали.
Изброените тук, обаче, са наистина много глупави. Тексаски магнат, например, навремето искал да купи софтуерна компания, но решил, че Бил Гейтс иска твърде много пари за Microsoft.
Вижте някои от най-глупавите бизнес решения в света:
Да купиш Google? Не, благодаря
Помните ли Excite? Търсачката бе създадена през 1994. През 1996 компанията имаше нов CEO - Джордж Бел и направи успешно IPO. В нея инвестираха някои от най-големите в Силиконовата долина.
По онова време дот-ком бумът бе в разгара си. Ecxite бе компания на стойност 35 млрд. долара и шефовете й тръгнаха с голямата кошница да придобиват други компании. Без да споменаваме по-малки сделки, ще обърнем внимание само на това, че купиха iMall за 425 млн. долара и Blue Mountain Arts за 780 млн. долара!
Когато обаче двама студенти от Станфорд им предложили да закупят търсачката, която са разработили, Excite не се съгласили. През 1999 Лари Пейдж и Сергей Брин предложили да продадат Google на Excite за 1 млн. долара. Бел казал, че това са много пари. Брин и Пейдж свалили цената на 750 000 долара, но Excite и на това не се съгласили.
Колко струва Google днес? 180 милиарда долара.
Колко струва Excite? През 2000 Бел сдаде поста CEO. По това време цената беше паднала до 1 долар/акция.
Перо отказва да купи Microsoft
Перо (на снимката) стана известен през 60-те години в сферата на технологиите. Той е основател на Electronic Data Systems, която сега е дивизия на Hewlett-Packard. През 70-те години той хвърлил око на една компания - Microsoft.
През 1979 той поканил младежа Бил Гейтс в кабинета си, за да обсъдят сделката. Не се споразумели, а днес и двамата разказват различна история за разговора. Според Перо Гейтс е искал между 40 и 60 млн. долара, което според него, било твърде висока цена. Гейтс обаче твърди, че е искал между 6 и 15 млн. долара.
При всички положения, Перо е изтървал сделката на живота си.
Дрейк не патентова сондата за петрол
Инвеститори и магнати са направили трилиони долари от петрол. Откриване на залежи на черното злато променят съдбата на нации.
А човекът, който пръв открил начин как да извадим петрола от земята, е починал в бедност и забрава. Същата е и съдбата на инвеститора, който пръв вложил средства в разработването на неговото изобретение - сондата за петрол.
През 1858 г. Едвин Дрейк, бивш кондуктор във влак, бил нает от Seneka Oil, която тогава била само една групичка от инвеститори, които търсили начини да извличат петрол от Земята.
Компанията изпраща Дрейк в Титъсвил, Пенсилвания, а първоначално неговата реакция била скептична.
През 1859 Seneca Oil прекратява проекта. Компанията заявява, че вече е вложила 2 000 долара в начинанието и няма да даде повече пари, ако не види доказателства, че ще има успех.
Започнали да го наричат „Лудия Дрейк". Дори след като се оказало, че методът му да извлича петрол с тогава ръчно оперирана сонда се оказал успешен, компанията решила, че няма да инвестира в този проект.
Скоро други започнали да копират машината и да печелят милиони.
Decca отказват на The Beatles, „намали бъдеще в шоу бизнеса"
Така казал мениджърът на Decca Studios, който през 1962 чул групата на прослушване в Лондон.
Decca са отказвали и на няколко други групи, които по-късно са подписали с други студия и са ставали звезди, макар да не са достигали ранга на The Beatles.
За разлика от тях, Джордж Мартин, продуцент в EMI, веднага побързал на подпише договор с младите музиканти, а останалото е история.
През 1971, когато Beatles вече са се разпаднали, членовете на групата са имали състояния от по 22 млн. долара - тогава това е било рекордно богатство, а за в бъдеще са щели да станат още по-богати.
Apple оставят Стив Джобс да си тръгне
През 1983 съоснователят на Apple Стив Джобс решава, че на компанията е нужен „по-зрял" лидер и предлага поста CEO на Джон Скъли от Pepsi.
Той отишъл при Скъли и му казал „Искаш ли да прекараш живота си като продаваш вода със захар на децата или искаш да промениш света?"
След като пое поста обаче, Скъли и Джобс почти веднага се изпокараха. Скъли започна да саботира Джобс по всякакъв начин, като и двамата се опитваха да изритат другия от компанията.
Всичко това се отрази много зле на Apple, която през 1984, след не особено успешното представяне на Macintosh, обяви първа загуба за тримесечие в историята си и съкрати 20% от персонала.
Скъли даде ултиматум на Борда на директорите - той или Джобс, но не и двамата. Бордът избра Скъли, а Джобс напусна компанията през 1985 г.
В крайна сметка, Джобс се завърна в Apple и компанията отново е на печалба, благодарение на него.
Time Warner се слива с AOL
В училищата по бизнес в САЩ днес дават за пример сливането на Time Warner и AOL като пример за глупава бизнес сделка.
Тя е на стойност 350 милиарда долара, сключена е през 2000 г. и все още е най-голямата сделка за сливане в историята, както и най-големият провал.
Защо се е провалила? Има безброй анализи и причини. Тя се осъществи точно преди да се спука дот-ком балона, а по това време милиарди долари се изпариха. Съществуваше и проблемът с размера на компаниите и сблъсъка на две различни култури.
Дубай строи най-високата кула в света
През ноември Дубай изпадна в криза, която разтърси световните пазари. Градът-държава имаше дълг от 80 млрд. долара и трябваше да помоли богатия си братовчед Абу Даби за 10 млрд. долара помощ. Някои казват, че тази помощ е спасила глобалната икономика от втори голям срив
Това ли беше перфектният момент Дубай да представи най-високата кула в света?
За съжаление решението Дубай да демонстрира на света проспериращия си имотен пазар е било взето доста преди това. И така - градът представи Бурж Халифа - 160-етажен небостъргач, по висок от Empire State Building с сградата на Chrysler в Ню Йорк взети заедно. Кулата бе прекалено тясна за офиси на горните си етажи и в нея има повече жилища.
Тя отвори врати малко след спукването на имотния балон през 2009, когато цените на имотите паднаха с 50%, а в следващата се очаква да се понижат с още 30%.
ABC отказва на Шоуто на Козби
След години на сцената като комик, Бил Козби решава, че е време да направи сериал и е прав. Той дебютира през 1984 г. и почти веднага привлече 30 млн. зрители на епизод. Това бе голям успех за NBC и е трудно да се повярва, че за малко шоуто да не се състои.
Козби първо е предложил предаването на ABC, но те го отхвърлили. NBC по това време нямали какво да губят и решили да пуснат шоуто, без да имат кой знае какви очаквания. В крайна сметка, то изстрелва NBC на първо място по рейтинг в продължение на цели 5 сезона.
Станете наш почитател във Facebook