Китай губи позиции
Цената на труда и курсът на китайската валута предизвикват вълнение в Азия, докато страните от региона се борят да привлекат производителите, които обмислят дейността си в Китай, смятат анализаторите.
Работническите протести в чуждестранни заводи и възможностите за нарастване на цената на труда принуждават някои производители да обмислят страни като Бангладеш, Индия, Индонезия и Виетнам, където заплатите остават относително ниски.
Министърът на търговията на Индонезия Мари Пангесту заяви през януари, че има "постоянна тенденция" за преместване на производителите на обувки от Китай към Индонезия, довела до 1,8 милиарда долара инвестиции за последните 4 години.
Повишаването на заплатите в континентален Китай засилва проблемите пред индустриите, изискващи повече човешки труд, които вече изпитват затруднения поради ниския процент на печалбите. "Тези заводи може да не се изнесат скоро от Китай, но тенденцията е неизбежна в дългосрочен план", смята Брус Цао, анализатор на Capital Securities в Тайпей.
Тайванската фирма Feng Tay Group заяви, че възнамерява да развива производството си в Индия. 20% от произведените от компанията 51 милиона обувки са произведени в 5-те й завода в Китай. Очаква се този процент да продължи да спада.
Китайската централна банка обеща миналия месец да позволи по-свободен обменен курс на юана, но изключи възможността за рязкото й поскъпване, искано от търговски партньори като САЩ. Юанът достигна най-високата си точка спрямо долара с 6.8089 юана за един долар, но остана под контрола на държавата.
Анализаторите подчертават, че по-скъпият юан ще отслаби допълнително китайското преимущество в цената на труда пред останалите страни, докато в същото време нарастват признаците, че привидно безкрайният достъп до евтина работна ръка започва да намалява. От това ще спечелят други страни от региона.
Бангладеш има най-ниската минимална работна заплата в света. Там тя се равнява само на 25 долара на месец. Страната може да привлече множество чужди инвестиции, ако успее да реши инфраструктурните си проблеми.
През септември подразделението на Mitsubishi Heavy Industries, MHI Aerospace Vietnam, откри първият завод за производство на самолетни части в страната. Причината са по-ниските заплати. Един виетнамски работник получава 101 долара на месец, срещу 217 долара в Китай.
Анализаторите смятат също, че китайските производители лесно може да компенсират загубите от повишението на юана, като повишат ефективността и увеличат производството.
Източник: БГНЕС