Предизвикателствата, които стояха пред икономиката на страната като цяло и сектора на телекомуникационните услуги през първите девет месеца на 2010 г. продължиха и през последното тримесечие на годината.

Макроикономическата обстановка продължава да бъде неблагоприятна, като продължава и свиването на потреблението. Крайните потребителски цени на телекомуникационните услуги в бизнес сегмента продължават да падат в резултат на все по-силната на конкуренция, докато на пазара вече се наблюдава проникване на мобилните услуги от над 140%, се казва в анализа на Globul, относно финансовия резултат на компанията към четвърто тримесечие на 2010 г.

От телекома отчитат увеличение с над 7% на общия брой клиенти на абонаментни програми през последното тримесечие на миналата година, спрямо същия период на 2009 г. Същите достигат 2.3 млн. или 58.3% от общия брой клиенти на компанията.

Оттам отчитат също така, че тенденцията клиенти на предплатените услуги на оператора да преминават на договор продължава, макар и с по-бавни темпове от наблюдаваното в началото на 2010 г. В резултат от тези процеси, броят на потребителите на предплатени услуги от телекома продължава да намалява. Общият брой на клиентите на Globul в края на 2010 г. е приблизително 3.9 млн., което е с малко повече от същия период на 2009 г.

Компанията продължава да отчита ръст в броя на абонатите на своята фиксирана услуга и към края на 2010 г. техният брой надхвърля 140 000. Потреблението на услугите за мобилен достъп до интернет също бележи покачване като броят на абонатите, ползващи тези услуги се увеличи с над 50% през 2010 г., в сравнение с предишната година.

От Globul & Germanos продължават да съкращават оперативните си разходи като намалението за последното тримесечие на 2010-та е 6.6% в сравнение със същия период на 2009 г., което намаление се дължи най-вече на оптимизацията на разходите, свързани с продажби и дистрибуция, изграждане на мрежата, реклама и администрация.

В резултат на тези мерки, печалбата на компанията преди данъци, лихви и амортизации за последното тримесечие на 2010 г. се увеличи с 3.6%, в сравнение със същия период на миналата година, а необложената печалба като процент от общите приходи на компанията се увеличи с 2.5 процентни пункта.

Печалбата на Globul преди данъци, лихви и амортизации за цялата година отбеляза понижение от 5.6% на годишна база, а необложената печалба като процент от общите приходи на компанията се увеличи с 1.2 процентни пункта до 40.7%.

Приходите от услуги за последното тримесечие на 2010 г. се понижават с 8%, най-вече поради намаляването на таксите за свързаност, поради сложната макроикономическа обстановка и засилената конкуренция в бизнес сегмента, уточняват от компанията.

Средното месечно потребление на клиентите на Globul продължи да се увеличава и през последното тримесечие на 2010 г. достигна 149 минути или със 17% повече от същия период на предишната година. Същевременно, средният приход от един потребител за същия период достигна 16.40 лв. или с 4.2% по-малко от последните три месеца на 2009 г.

Обобщени финансови резултати на Globul & Germanos за последното тримесечие и пълната 2010 г., сравнени със съответните периоди на 2009 г.

(в милиони лева)Q4/2010 г.Q4/2009 г.Изме- нение2010 г.2009 г.Изме- нениеОбщи приходи209,3214,6-2,50%827,9903-8,30%Печалба преди лихви, данъци и амортизации90,1873,60%336,8356,7-5,60%Печалба преди лихви, данъци и амортизации като % от общите приходи43,10%40,60%
40,70%39,50%

Обобщени финансови резултати на COSMOTE Group за последното тримесечие и пълната 2010 г., сравнени със съответните периоди на 2009 г.

(в милиони евро)Q4/2010 г.Q4/2009 г.Изме- нение2010 г.2009 г.Изме- нение
Общи приходи678,8774,8-12,62797,13035,9-7,90%
Печалба преди лихви, данъци и амортизации235246,1-4,50%9721070,6-9,20%
Печалба преди лихви, данъци и амортизации като % от общите приходи34,70%31,80%
34,70%35,30%

Източник: Globul