EBITDA на Globul намалява с 5.60% през 2010 г.
Предизвикателствата, които стояха пред икономиката на страната като цяло и сектора на телекомуникационните услуги през първите девет месеца на 2010 г. продължиха и през последното тримесечие на годината.
Макроикономическата обстановка продължава да бъде неблагоприятна, като продължава и свиването на потреблението. Крайните потребителски цени на телекомуникационните услуги в бизнес сегмента продължават да падат в резултат на все по-силната на конкуренция, докато на пазара вече се наблюдава проникване на мобилните услуги от над 140%, се казва в анализа на Globul, относно финансовия резултат на компанията към четвърто тримесечие на 2010 г.
От телекома отчитат увеличение с над 7% на общия брой клиенти на абонаментни програми през последното тримесечие на миналата година, спрямо същия период на 2009 г. Същите достигат 2.3 млн. или 58.3% от общия брой клиенти на компанията.
Оттам отчитат също така, че тенденцията клиенти на предплатените услуги на оператора да преминават на договор продължава, макар и с по-бавни темпове от наблюдаваното в началото на 2010 г. В резултат от тези процеси, броят на потребителите на предплатени услуги от телекома продължава да намалява. Общият брой на клиентите на Globul в края на 2010 г. е приблизително 3.9 млн., което е с малко повече от същия период на 2009 г.
Компанията продължава да отчита ръст в броя на абонатите на своята фиксирана услуга и към края на 2010 г. техният брой надхвърля 140 000. Потреблението на услугите за мобилен достъп до интернет също бележи покачване като броят на абонатите, ползващи тези услуги се увеличи с над 50% през 2010 г., в сравнение с предишната година.
От Globul & Germanos продължават да съкращават оперативните си разходи като намалението за последното тримесечие на 2010-та е 6.6% в сравнение със същия период на 2009 г., което намаление се дължи най-вече на оптимизацията на разходите, свързани с продажби и дистрибуция, изграждане на мрежата, реклама и администрация.
В резултат на тези мерки, печалбата на компанията преди данъци, лихви и амортизации за последното тримесечие на 2010 г. се увеличи с 3.6%, в сравнение със същия период на миналата година, а необложената печалба като процент от общите приходи на компанията се увеличи с 2.5 процентни пункта.
Печалбата на Globul преди данъци, лихви и амортизации за цялата година отбеляза понижение от 5.6% на годишна база, а необложената печалба като процент от общите приходи на компанията се увеличи с 1.2 процентни пункта до 40.7%.
Приходите от услуги за последното тримесечие на 2010 г. се понижават с 8%, най-вече поради намаляването на таксите за свързаност, поради сложната макроикономическа обстановка и засилената конкуренция в бизнес сегмента, уточняват от компанията.
Средното месечно потребление на клиентите на Globul продължи да се увеличава и през последното тримесечие на 2010 г. достигна 149 минути или със 17% повече от същия период на предишната година. Същевременно, средният приход от един потребител за същия период достигна 16.40 лв. или с 4.2% по-малко от последните три месеца на 2009 г.
Обобщени финансови резултати на Globul & Germanos за последното тримесечие и пълната 2010 г., сравнени със съответните периоди на 2009 г.
Обобщени финансови резултати на COSMOTE Group за последното тримесечие и пълната 2010 г., сравнени със съответните периоди на 2009 г.
(в милиони евро) | Q4/2010 г. | Q4/2009 г. | Изме- нение | 2010 г. | 2009 г. | Изме- нение |
Общи приходи | 678,8 | 774,8 | -12,6 | 2797,1 | 3035,9 | -7,90% |
Печалба преди лихви, данъци и амортизации | 235 | 246,1 | -4,50% | 972 | 1070,6 | -9,20% |
Печалба преди лихви, данъци и амортизации като % от общите приходи | 34,70% | 31,80% | 34,70% | 35,30% |
Източник: Globul