Министерството на икономиката публикува анкетата, след като получи десетки сигнали от дистрибуторите, че са подложени на огромен натиск от страна на търговските вериги. Близо 40 на сто от производителите, участвали в допитването, признават, че са пред фалит.

Болшинството атакуват анонимно, за да не бъдат изкарани от пазара на най-големите. Витан Витанов е от малкото производители, които свободно разказват за условията, при които работят търговските вериги.

"Входни такси са били плащани за един търговски обект от 800 до към 6 000 лв. без ДДС", разказа Витан Витанов - производител на рибни продукти.

В анкетата се появяват още такса "свеж сервиз", такса "торбички", такса "календар", та дори и такса „рожден ден", която се събира при годишнина на голям магазин. Според една от веригите това е международно приета практика. А смисълът бил да се поделят разходите по промоционалните акции, които се правят за празника.

Таксата "рожден ден" излиза на доставчиците средно 2 000 лв.

Друг проблем са плащанията. Доставчиците си получават парите с около 2 месеца закъснение.

Всички тези подадени сигнали за лоши практики и натиск обаче трябва да бъдат проверени от Комисията за защита на конкуренцията. Проверката дали големите вериги са сключили картелно споразумение все още тече.

Анкетата за лоши практики в сайта на икономическото министерство ще бъде достъпна още два месеца. Специална работна група ще обобщи резултатите и ще даде идеи как да се решат проблемите.

Източник: бТВ