С грижа към професионализма на управляващите фондове
Българските управляващи дружества имат практика да инвестират в професионалните качества и израстване на своите служители и не всичко приключва с придобития от Комисията за финансов надзор лиценз за извършване на дейност като инвестиционен консултант, например. Това показа проучване на Profit.bg сред някои от най-големите български компании в сегмента.
Въпреки тази приятна новина, представител на голямо УД вкара и нотка скептицизъм по темата. Според него българските управляващи дружества не могат да си позволят постоянните разходи за участие на техен персонал на големи международни събития по въпросите на фондовата индустрия. Други пък си спомниха с носталгия силните години на фондовата индустрия, като посочиха, че инвестиции в персонала има, но не могат да се сравнят с тези отпреди няколко години.
Водени от любопитството ни да разберем какви грижи полагат тези дружества за персонала, отговорен да управлява чужди средства, ние зададохме към представители на УД-та следния въпрос: Какви инвестиции правите за повишаване на квалификацията на служителите си, организирате ли програми за допълнително обучение на персонала? Някои от дружествата предпочетоха да се въздържат от коментар.
„Политиката на ЕЛАНА Фонд Мениджмънт за насърчаване на служителите на управляващото дружество към повишаване на квалификацията си и поддържане на актуално ниво на компетентност се осъществява като компанията традиционно поема разходите им за специализирани курсове и необходими сертификати", посочиха от компанията. „Управляващото дружество заплаща таксите за придобиване на CFA сертификат от служители на позиции, за които сертифицирането е необходимо - например, инвестиционни консултанти, анализатори, консултанти „частно банкиране" и др. Покриват се също разходите за участие в специализирани курсове както за портфолио мениджъри, така за служителите от бек офис, маркетинг и продажби, и анализи".
Елена Симеонова, мениджър „Знание" в Карол Капитал Мениджмънт (ККМ), ни увери, че квалификацията и обучението на ключовите служители в управляващото дружество на Карол е от изключително значение за компанията. За това от компанията се грижат по няколко начина.
„Всяка година провеждаме обучения за повишаване компетентността на служителите", каза Симеонова. „През 2010 г. имахме обучение за презентационни умения, а през следващия месец (става дума за май, отговорът на въпроса бе даден през април - бел. авт.) ни предстои обучение на тема „Бизнес преговори".
Мениджърът изтъкна още, че в ККМ има трима сертифицирани финансови анализатори (CFA), а четирима анализатори са в процес на придобиване на сертификат като компанията поема разходите за квалификациите. За да бъде сертифициран, кандидатът трябва да е издържал успешно и трите нива на изпита за CFA.
От дружеството провеждат и регулярни вътрешно-фирмени работни семинари по актуални теми от областта на икономиката и финансите, водени от експерти на компанията. В Карол разполагат и с богата специализирана библиотека. Практика там сред служителите е да се представят също така и най-новите заглавия в областта на икономиката, финансите и управлението.
И според изпълнителния директор на ИД Капман Капитал и ИП Капман Сибила Грозданова-Янкова екипът е най-ценният им актив. Именно поради тази причина, преди шест години започва и проект, предлагащ прилагането на един съвременен модел в областта на управлението на човешките ресурси, свързан с политиката на възнаграждение и мотивацията на персонала.
Става дума за предлагането на допълнителни финансови бонуси под формата на акции.
„Чуждият опит ни показа, че един ефикасен начин е предлагането на допълнителни финансови бонуси под формата на акции. Предлагането на акции на служителите, като част от техния „pay package" е много популярно на Запад, особено за компаниите, които са публични и се търгуват на борсата. Този начин на възнаграждение стимулира членовете на екипа да поемат отговорности и да се обвързват дългосрочно с „идеята" на компанията, в която работят", обясни Грозданова, който модел е въведен и във ФГ Капман..
Като част от политиката за инвестиции в персонала оттам посочиха също така, че насърчават членството на специалистите в различни професионални организации, които от своя страна подпомагат развитието на членовете си.
„Също така сме отворени за всякакви предложения от страна на всеки един от екипа ни относно участие в курсове, семинари и обучителни програми. Винаги сме се стремели да стимулираме и подпомагаме всеки желаещ да се развива и усъвършенства професионално, като сме насърчавали служителя сам да предлага подходящи формати за това", обясни мениджърът. „Не ни е чужда и практиката да финансираме придобиването на CFA сертификат от страна на инвестиционните ни консултанти, както и останалите членове на отдел „Анализи" или завършването на MBA програма за кадрите от висшия ни мениджмънт".
И в ПФБК Асет Мениджмънт е наложена практиката да покриват разходите на своите служители в придобиването на допълнителни умения и квалификации.
„В ПФБК Асет Мениджмънт се покриват разходи за CFA и алтернативни програми за квалификация за портфолио мениджмънт (пример - курсове на Czech Financial Academy)", ни отговориха от УД-то. „Освен това, според моментните ресурси на управляващото дружество могат да се покриват курсове за спомагателния персонал - риск мениджмънт (FRM) и маркетинг на финансови инструменти. Всички служители, вземащи решения за портфейла, имат лиценз за брокер или инвестиционен консултант към КФН".
Въпреки уверенията и практиките по-горе, представител на едно от големите управляващи дружества у нас обаче вкара известна доза скептицизъм по въпроса. И както повечето неща в живота ни се въртят около парите, така и тук проблемът опира до финансовите възможности и мащаб на българските колективни инвестиционни схеми, които не могат да си позволят постоянните разходи за участието на своя персонал на големи международни събития за фондовата индустрия. Такива събития се организират както от самата, така и с помощта на Европейска асоциация на фонд мениджърите (EFAMA), в която членува и БАУД.