Повечето шофьори - в малусовата скала на бонус-малус
По-голямата част от автомобилистите най-вероятно ще попаднат в малусовата част, при стартирането на системата бонус-малус в застраховките Гражданска отговорност, тъй като никой досега не е съобразявал поведението си на пътя, с факта, че то влияе на цената която плаща за застраховката. Това каза Борислав Богоев, заместник-председател на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление „Застрахователен надзор" по време на пресконференцията по повод стартирането на единната система за оценка, управление и контрол на риска (ЕИСОУКР).
С новата електронна система се прави първата реална крачка към въвеждането на така желания бонус-малус в България. Да се надяваме, че той ще стане факт още за следващата кампания по ГО след октомври, каза Богоев.
Няколко пъти по-голяма ще е най-високата спрямо най-ниската цена по скалата бонус-малус, но надбавките за по-недисциплинираните шофьори ще е приблизително равна с тази на отстъпките в бонусовата част, според Богоев.
ЕИСОУКР ще дава бонус-малус коефициента и ще го свързва с тарифата на съответния застраховател, за да се определи точната цена, която трябва да плати отделния автомобилист. Така, цената ще зависи от съответната компания, но съотношението между това колко плащат по-добрите и по-недисциплинираните шофьори ще е едно и също, независимо кой къде е сключил полица.
Технологията, методологията и критериите, по които ще се определя въпросния коефицент ще бъдат категорично публични и световно известни, обеща Богоев.
В ЕИСОУКР е заложен регистър на застрахователните събития. В него със сигурност ще се натрупват данните за документираните от полицията или с двустранни протоколи пътнотранспортни произшествия, чийто брой достига 60-80 хил. на година. Освен тях обаче ще може да се влагат и допълнителни данни, като например за заведени щети от произшествия с един участник, които не са били протоколирани по никой от горните начини. Решението за вкарването на такива допълнителни данни ще зависи от застрахователите.
Колкото повече щети вкарат в системата застрахователите, толкова по-изгодно ще е това за целия пазар, тъй като информацията ще става все по пълна и детайлна, а знаейки това, хората ще бъдат много по-внимателни, каза Богоев.
При сключване на застраховка системата ще дава само коефициента, а не информация за отделните нарушения и виновнопричинени катастрофи.
Веднъж в месеца КАТ пращат данни за регистрираните от тях ПТП в Гаранционния фонд, за да бъдат въведени в ЕИСОУКР. В бъдеще обаче, информационните системи, които КАТ изгражда ще помогнат за по-бързата обработка на протоколите, при което информацията ще започне да се праща по два пъти в месеца или всяка седмица, каза Богоев.
На снимката: Борислав Богоев, зам.-председател на КФН (вдясно) и Борислав Михайлов, председател на Гаранционния фонд