Петдесетте най-големи компании за потребителски стоки видяха как през миналата година продажбите им се връщат към ръста и отново започнаха да кроят маркетингови стратегии, преди на местата им да са се настанили нови компании.

Въпреки това от OC&C Strategy Consultant, консултантска компания, която проведе изследване за това кои са най-големите компании за потребителски стоки, припомнят, че възстановяването едва започва и рентабилността все още е незадоволителна.

През 2010 г. оборотът на 50-те най-големи компании се е увеличил със 7.9% спрямо едва 0.5% ръст през 2009 г. Печалбата обаче е далеч от стойностите през 2007 г., основно заради поскъпването на суровините и маркетинга.

През 2010 г. топ 10 в изследването „Световни шампиони на потреблението" изглежда така:

1.Nestlé AG

Швейцарската компания видя продажбите си в супермаркетите да достигат почти 100 млрд. долара пред 2010 г., което е ръст от 8.2%.

2. Procter & Gamble.

Продажбите на щатския производител възлязоха от 78.9 млрд. долара, или 2.9% ръст.

3.Unilever

Британско-холандската компания постигна продажби от 58.8 млрд. долара, което ръст от 14.7% за година, но след доста тежката 2009 г.

4.Pepsico

Щатският производител на напитки достигна продажби от 57.9 млрд. долара, или ръст от 15.7%.

5. Kraft foods

Още една щатска компания в челната петица, Kraft Foods регистрира продажби от 49.2 млрд. долара, или ръст от 11.5%.

6.AB Inbev

Белгийският гигант в пивоварната индустрия отчете продажби за 36.3 млрд. долара или спад от 1.3%.

7 .Coca-Cola Compagny

През миналата година продажбите на щатската компания са нараснали с 13.3% до 28.2 млрд. долара.

8.Archer Daniels Midland

Компанията от САЩ има през 2010 г. продажби за 28.2 млрд. долара, или 4.7% повече отколкото през 2009 г.

9.Philip Morris International

Щатският тютюнопроизводител смени мястото си с японския си конкурент с продажби за 27.2 млрд. долара, или ръст от 8.7%.

10.Japan Tobacco

Японската компания се спуска с едно място надолу спродажби на стойност 26.4 млрд. долара или спад с 3.9%.

Новите гиганти от развиващите се страни

В класацията на 50-те най-големи компании за потребителски стоки през 2010 г. влязоха три нови имена от развиващите се страни.

На 49-а позиция е бразилският производител на храни Brasil Food (BRF), който успя да се изкачи с цели 24 места след няколко успешни сделки по придобиване и да стане най-големият производител на месо в света.

Мексиканският хлебопроизводител Grupo Bimbo зае 40-о място сред най-големите.

Третата компания, отчела впечатляващ ръст, макар да остава извън 50-те най-големи, е китайската Wahaha, специализирана в производството на напитки.

Навлизането на гиганти от развиващите се страни сред най-големите компании обаче е само върха на айсберга, смятат от OC&C Strategy Consultant. Те отчитат и нарасналото значение на т. нар. „местни тигри". В бъдеще те ще могат силно да се конкурират с глобалните гиганти. И докато секторът на козметиката е по-слабо засегнат от новата тенденция, в хранително-вкусовата промишленост се очертава оспорвано съревнование за място на локалните пазари.