Изненадващи тенденции при икономически спад
Какви са признаците на потъващата икономика? Има очевидни симптоми като икономически спад - понижаване на потребителското доверие, по-малко търсене и нарастваща безработица.
Има обаче и някои странни връзки между лошите времена и поведението на хората, подбрани от Business Insider:
По-малко хора карат кола след употреба на алкохол
Скорошно проучване в САЩ показа, че пътните инциденти с пияни шофьори са паднали до 20-годишен минимум през миналата година. Докладът се базира на телефонно проучване сред 210 000 американци, което показва, че тези, които си признават, че са карали кола след употреба на алкохол са намалели с 30% за последните пет години.
Обяснението за тази тенденция е, че в икономически трудни времена повече хора предпочитат да пият вкъщи.
Повече сладки неща
Първите неща, от които хората се отказват, когато банковата им сметка се изпразва или предстои рецесия, са тези, които не са от първа необходимост. Това обаче не важи за любимите на всички сладки лакомства.
В разгара на кризата в САЩ през 2008 г. продажбите на сладки лакомства са нараснали с 2.2%.
Cadbury отчита 30% ръст на печалбата през 2008 г., a Nestle отбелязва 10.9% ръст.
Повече любов от разстояние
В отчаяни времена има нужда от отчаяни мерки, а понякога това означава да загърбиш някого, когото обичаш.
Проучване показва, че 18.2% служителите в САЩ са се преместили да живеят на друго място, заради работа през второто тримесечие на 2009 г. Увеличението е значително в сравнение с отчетените 11.4% през 2008 г. Усложненията от преместването засягат най-вече работещите двойки, а много от тях предпочитат да изберат временна или дългосрочна раздяла, за да преследват кариера и финансова стабилност, пише Wall Street Journal.
Повече градини
Ако данните от веригите магазини за подобряване на дома, търговски асоциации и по-малки компании занимаващи се с градинарство са някакъв индикатор, то градинарският бизнес в САЩ процъфтява.
От 2009 г. насам основните вериги, продаващи градински материали и оборудване, отчитат ръст в продажбите на семена и градинарски продукти.
Според Националната асоциация на градинарите в САЩ една добра градина със зеленчуци и подправки може да спести на едно домакинство до 500 долара годишно. Според проучване на компания за продажба на семена пък разходи от 50 долара за градински продукти могат да се трансформират в годишна продукция на стойност 1 250 долара.
По-малко боксерки
Изглежда след като икономиката тръгне надолу, мъжете решават да зачеркнат новото бельо от списъка с необходимите неща. Дори бившият председател на Федералния резерв на САЩ Алън Грийнспан отбелязва, че спадът в продажбите на мъжко бельо може да е знак, че добрите икономически времена са отминали. Точно това се случва през 2009 г. когато в свой доклад компанията Mintel прогнозира, че продажбите на мъжко бельо в САЩ ще намалеят с 2.3%.
Повече подстрижки
Кой би помислил, че фризьорството ще стане индустрия, защитена от рецесията? По данни на Бюрото за преброяване на населението на САЩ броят на фризьорите и салоните, в които работят е нараснал с 8% от 2008 до 2009 г. Ръстът само във Вашингтон е 18%.
От New York Times предполагат, че фризьорството е оцеляло в рецесията, защото е от основна необходимост и е работа, която не може да бъде аутсорсвана в други страни или щати.
Повече пикници
Има ли нещо по-добро от безплатния отдих в трудни времена? Между 2009 и 2010 г. Ню Джърси отчита между 10 и 20% ръст в посещението на държавните паркове в щата.
Като цяло броят на посетителите нараства повече от три пъти от 80-те години на миналия век до днес, като темпът изпреварва значително темпа на растеж на населението.
Не всичко в парковете е слънце и зелена трева обаче. Бюджетите за публичните паркове са обект на намаления и много от тях могат да бъдат затворени.
По-малко памперси
Обикновено родителите е по-малко вероятно да намалят разходите за децата си, дори и в тежки икономически времена. Според данни на Consumer Edge Research броят на продадените памперси в САЩ през август тази година е намалял с 1% в сравнение с август 2010 г.
По-малкото купувани памперси могат да означават по-малко новородени, но в последната година продажбите на лекарства за обриви от памперси са нараснали с 8%.
Тази статистика показва, че родителите или намаляват покупките на памперси, или преминават към по-евтини марки.
Повече заложни къщи
Може би най-спорната тенденция след финансовата криза и признак, че разделението между бедните и богатите се задълбочава е, че продажбите на луксозни стоки процъфтяват, като същото важи и за заложните къщи и магазините втора употреба.
Броят на заложните къщи в Маями е нараснал близо два пъти от рецесията насам, а инвеститорите влагат все повече средства във веригите заложни къщи, чиито акции поскъпват.
В същото време продажбите на луксозни стоки нарастват в последните 10 месеца.
Повече съжителство на семейни начала
Безработицата сред по-младото поколение е сериозен проблем, а тяхното временно решение е да се върнат да живеят при родителите си. Броят на възрастните в САЩ, които живеят с родителите си скача с 25.5% от 2007 г. насам, според данни на Бюрото за преброяване на населението.
Не само връщащите се вкъщи младежи са част от тази тенденция. Броят на двойките, които нямат сключен брак се е увеличил с 13% между 2009 и 2010 г., което според експерти е промяна, която по принцип не се случва за година.
Това може да се дължи на променящия се стандарт и на възгледите за брака. Според проучване на Pew Center двойките, които живеят на семейни начала, се радват на по-голяма финансова стабилност. В проучването обаче има и уловка, тъй като финансово стабилните двойки обикновено са завършили колеж.
Повече евтини вратовръзки
Във Великобритания продажбите на по-евтини вратовръзки скачат до 21.4 млн. през 2007 г. в сравнение с 19.6 млн. през 2006 г. В същото време продажбите на по-висококачествени вратовръзки остават относително непроменени, според Financial Times.
По-малко имуществени престъпления
Имуществените престъпления в САЩ намаляват в последните две десетилетия и тази тенденция изглежда устоява на рецесията. Данни на Министерството на правосъдието на САЩ показват, че щатите с най-голям спад в доходите на глава от населението отчитат и най-голям спад в имуществените престъпления, според The Economist.
Връзката между по-ниските доходи и по-малката престъпност е била най-силна между 2008 и 2009 г., когато рецесията е била в разгара си, особено в щати като Невада, Аризона и Хаваи.
Вероятно обяснение за странната връзка е, че престъпниците мигрират в щати с по-големи градове. Рецесията също така засегна и богатите, така че техните вещи може би стават обект на по-малък интерес от страна на някои престъпници.