Да се договорим за интервю с работодателя, грамотно да представим фирмата си на клиента или да решим проблем с делови партньори...

Умението да общуваме по телефона е незаменим делови навик. От това често пъти зависи имиджът на компанията или на отделния специалист. Затова е добре да бъдат усвоени триковете на успешните телефонни преговори, пише в. 24 часа.

Следете интонацията

Тъй като събеседникът не ви вижда, голямо значение трябва да възлагате на интонацията. От доброжелателния звук на гласа ви зависи не само настроението на човека отсреща, но и първата представа, която ще си създаде за компанията ви.

Не е маловажно и как седите на стола. Ако сте се облегнали назад и сте се отпуснали, това сериозно може да повлияе на тембъра и да създаде впечатление за апатия и ленивост. Ако пък сте прави, речта ви може да е енергична, но да стане излишно забързана.

Опитвайте да се настроите според темпа на речта на събеседника. Ако той говори бавно, трябва да го изчаквате и да не го прекъсвате нетърпеливо и отегчено. Но ако човекът говори бързо, това може да означава, че няма време и излишните паузи в разговора ще го изнервят.

Поздравявайте правилно

Началното поздравление е най-важната част от телефонния разговор. Вместо фамилиарното “здравейте” е по-добре да се казва "добър ден". В деловия разговор астрономическото време не е толкова важно, затова спокойно може да се избягват формите "добро утро" и "добър вечер".

Не бива да се отговаря с “да” или “ало” на бизнес обаждане. Щом се вдигне слушалката, се започва с името на компанията и длъжността. Човекът трябва веднага да разбере, че е попаднал на точното място.

Представянето е задължително за всеки участник в разговора. Когато вие звъните на частно лице, е необходимо първи да се представите. Можете да не го правите само в един случай - ако човекът, който ви трябва, не е на мястото си.

Ако откриете адресата на обаждането, е редно първо да попитате дали има време да говори. Чак след това може да представите целта на обаждането. Най-важно е да попитате дали човекът би ви отделил време, ако му се обаждате на мобилния телефон, защото той може да се намира на неудобно място, да кара кола в момента и т.н.

Не само в делови, но и в частни разговори въпроси от типа на "Да не ви преча?" само усложняват по-нататъшното общуване. Това веднага настройва отсрещната страна негативно и поставя говорещия в унизителна и умоляваща позиция. Трябва просто да се попита: "Удобно ли е да разговаряме?".

Ако все пак сте попаднали в неподходящ момент или разговорът не е потръгнал, не бързайте с извиненията. По-добре благодарете на събеседника за отделеното време. Така хем ще изгладите впечатлението от несвоевременното позвъняване, хем ще избегнете извинителния тон.

Не карайте да ви чакат

Не си струва твърде дълго да държите слушалката, чакайки отговор. Максималният срок на очакване не бива да надвишава 5-6 сигнала. Да се отговори на телефонното позвъняване пък трябва след 2-3 сигнала. Такава оперативност се смята за проява на добър тон и пести времето на звънящия. Но не бива и да се хвърляте към телефона след първото позвъняване. От една страна, събеседникът може да си помисли, че нямате друга работа, а от друга, може да остане стреснат от внезапния ви отговор.

Обезателно трябва да се помни, че деловите разговори с клиенти или партньори не бива да надвишават 5 минути.

Избягвайте паузите

Дългите паузи не подхождат на деловите разговори. Те нервират и отнемат време. В телефонния разговор дори минутно очакване се смята за прекалено дълго. Ако, докато тече разговорът, възникне някакъв по-неотложен проблем, тогава, вместо да принуждавате отсрещната страната да ви чака, трябва да помолите да ви позвънят отново след малко или самите вие да позвъните.

Когато ви предстои важна задача, която трябва да решите по телефона, се подгответе предварително. Така няма да ви се налага да изпадате в деликатното положение да забравите някой детайл, заради който да трябва отново да звъните. Направете си предварително списък с въпроси. Така събеседникът няма да чака, докато търсите нужния документ или се ровите в списъка на контактите си в търсенето на необходимия телефон.

Давайте обстойни отговори

Старайте се да избягвате едносричните отговори. Така само ще отблъснете партньора или клиента. Ако например ви попитат работите ли в събота, не казвайте само "да" или "не". Винаги добавяйте необходимата информация - например от кога до кога работите.

Ако звънящият иска да поговори с ваш отсъстващ колега, също не отсичайте просто "няма го". Непременно кажете кога е удобно да се позвъни отново и попитайте дали не трябва да бъде оставено съобщение. (24часа)
Имейлът е най-добърза първи контакт с непознат

В най-неподходящия момент получавате есемес или някой ви звъни по мобилния телефон? Примерно, когато шефът ви е извикал да ви трие сол на главата. Подобни ситуации лесно може да се избегнат, ако човек се придържа към няколко прости правила, свързани с избора на начина на общуване.

Телефонът

Има смисъл да се използва, само ако трябва да чуете веднага отговора на събеседника. Да се звъни на мобилния обаче невинаги е уместно. Особено ако знаете, че човекът, когото търсите, в момента е на работа. Затова пък е по-добре да звъните на мобилния в късните часове, когато стационарният би могъл да събуди, да речем, цялото семейство.

Есемесите

Есемесът е далече по-удобно средство, ако не искате да безпокоите човека. Той така или иначе ще получи посланието ви и ще отговори в подходящия за него момент. В случай че имате да обсъждате нещо важно, може да помолите адресата да ви звънне в удобно за него време.

Електронната поща

За мнозина тя си остава най-удобният начин на общуване. За разлика от есемесите, там може да се изложи много по-подробно проблемът или това, което искате да съобщите. Недостатъкът е, че има риск никога да не получите отговор или да го получите прекалено късно. Имейлът е най-доброто средство да влезете в контакт с човек, когото не познавате достатъчно добре. Така му оставяте пространство за маневриране - той да избере дали да отговори, или не. А ако му позвъните директно на телефона, не му оставяте възможност за избор, може да го раздразните и да получите отказ на молбата си.