Много предприемачи бъркат изобретението с иновацията. Първото означава да откриеш или изобретиш нещо ново. Иновацията от друга страна е нещо по-голямо от изобретението и по-сложно. Това е цял процес — да имаш брилянтна идея е само началото, пише inc.com.

Този урок не може да се види никъде по-добре от изобретението на еспресото. Общоприетият баща на еспресото е изобретателят от Милано Луиджи Бецера. Пътят от изобретението до Starbucks обаче е дълъг и опитът на Бецера предлага няколко важни съвета за предприемачите.

1. Да намериш истинската полза от един продукт

Бецера е живял във време, когато използването на електричество не е било толкова неразделна част от ежедневието като днес, така че поддържането на регулирана температура на съда с кафе е било трудно. Това е означавало всяка чаша кафе да се приготвя поотделно, което притеснявало собствениците на заведения, тъй като не искали да губят време. Бецера изобретява еспресото като начин да се прекара горещата вода през кафето по-бързо от другите познати методи и да се намали времето между подаването на поръчка от клиента и сервирането на чашата с кафе до по-малко от минута.

С времето и с допълнителни подобрения, става ясно, че с еспресо метода може да се получава по-добро кафе, като се максимизира ароматът и се минимизират по-малко приятните вкусове, които придружават дългото време на приготвянето на кафето. Никога не приемайте, че основната полза, която откривате, е тази, която всъщност ще се хареса на клиентите. Може да е нещо, което смятате, че е по-маловажно, но което хората ценят повече.

2. Иновацията е продължителен процес

Бецера е бил с една стъпка по-близо до съвременното еспресо. Според автора Иън Берстен, Анджело Мориондо първи патентова варенето с пара и това става през 1884 г. Бецера просто е усъвършенствал идеята, което при иновацията е също толкова важно, колкото и първоначалното изобретение. Бецера подобрява концепцията на Мориондо, като я придвижва напред от приготвянето на кафе в големи количества до бързото приготвяне на всяка чаша поотделно.

Иновацията не спира с Бецера. Дезидерио Павони добавя важния клапан за освобождаване на налягането, който и днес се слага в машините, а Джовани Гагия заменя парата, която изгаряла кафето, с ръчна помпа за създаване на налягане, благодарение на което се получава каймакът на напитката, която днес познаваме като еспресо. Урокът: малко вероятно е нещата да се получат от първия път, така че не разчитайте на стари лаври и не позволявайте на някой друг да ви засенчи.

3. Добрите идеи имат нужда от много подкрепа

Бецера не е разполагал с необходимите средства, за да пласира успешно продукта си. Той продава патента си на Павони, който след това произвежда успешна линия машини. Самата идея явно не е била достатъчна; успехът е означавал да продаваш продукти и да ръководиш компания. Павони е разполагал със средствата, за да излезе по-мащабно на пазара. Вашата работа не е приключила, дори и когато си мислите, че сте усъвършенствали изобретението си.

4. Не позволявайте на факта, че сте първи, да ви заслепи

Бецера все пак е имал прозорливост. Когато продава патента си на Павони, той сключва лицензионна сделка, съгласно която е имал право да продължи да произвежда и да продава негова собствена линия еспресо машини. Той разменя изключително право на пазара за способността да продължи участието си. Вместо да се концентрира върху защитата на статута си на изобретател, той измисля бизнес модел, който ще работи и за него, и за неговото изобретение.

5. Осъществете идеята си и може да промените целия свят

Кой би си помислил, че първоначалният опит да се накарат работниците да работят по-бързо чрез техните кафе паузи може да повлияе на културата, стила и модата? Човек никога не знае предварително колко голямо въздействие може да има над света. Работете постоянно, но следете пазара и бъдете готови да се възползвате от възможността, ако и когато се появи.