10 примера за неуспешно ребрандиране от световни гиганти
Ребрандирането е опасна задача, но често се налага, ако компанията иска да расте.
Ако е направено добре, то може да донесе голям успех (например в случаите с Target и Old Spice).
Понякога обаче нещата не се получават. Например, когато Kraft Foods решиха да преименуват международното си звено на Mondelez. Оказва се, че Mondelez звучи доста близо до руската дума за орален секс.
Не се знае дали от компанията ще сменят името. Те вече са закупили борсовия символ MDLZ.
Ето още няколко примера за много неуспешен ребрандинг, в който компаниите бяха принудена да се върнат към стария имидж:
Nissan се връща към старото си име
Автомобилите на компанията първоначално носеха името Datsun. Те започнаха да се наричат Nissan през 1981 г.
Наскоро Nissan обяви, че връща името Datsun в развиващите се пазари като Индия, Индонезия и Русия.
Tropicana
Когато PepsiCo придоби Tropicana, компанията е подценила колко са привързани хората към портокала със сламка на опаковката.
Когато през 2009 г. компанията смени опаковката, това отприщи масово недоволство в САЩ.
След само един месец и 20% спад на продажбите PepsiCo обяви, че връща старата опаковка.
Coca-Cola
Този случай се цитира в бизнес училищата като „маркетинг гаф на века“.
Coca-Cola се опита да замени Coca-Cola Classic с New Coke през април 1985 г. Компанията решава да промени имиджа си, тъй като е в луда конкуренция с Pepsi Challenge.
Хората обаче полудяват, организират се протести и дори „Комитет за защита на истинското и на любителите на старата Coca Cola в Америка“.
Един човек от Сан Антонио си купил от местния завод напиткиот стария вид за 1000 долара, за да се запаси.
Компанията връща старата формула и опаковка на напитката през юли 1985 г.
Radio Shack се опитва да се преименува само на The Shacк
През 2009 г. компанията започна масивна кампания, като се преименува на
The Shacк, в опит да изглежда по-готина.
Хората питаха „Защо някой ще захвърли репутация, градена с десетилетия, за да бъде „готин“ за няколко минути?“
Компанията бе още по-силно критикувана, след като стана ясно, че те сменят само името, а нищо друго няма да се промени.
British Airways се отказва от британския флаг и съжалява
През 1997 г. British Airways решават да ребрандират целия си флот като заменят британския флаг на самолета с дизайн от различни художници.
След много оплаквания, пребоядисването на самолетите спря през 1999 г. През 2001 г. малко след като бе сменен CEO-то на компанията Боб Айлинг, новият CEO Род Едингтън отново боядиса всички опашки на самолетите с британските цветове.
Новотo лого на Gap
Ребрандирането на Gap просъществува само една седмица.
Компанията бе подложена на много подигравки:
- Фенове създадоха фалшив техен акаунт в Twitter с новото лого, в което се бъзикаха с нея.
- Бе създадена уебстраница наречена „Crap Logo Yourself“, в която на хората се даваше възможност да съсипят сами логото на Gap.
- От Slate сравниха логото с „емблема на фалирало звено на авиокомпания“, а от AdAge казаха, че то прилича на нещо, което дете е създало, докато си играе с компютъра“.
Vegemite не е iSnack
Kraft решиха да ребрандират Vegemite през 2009 г. и направиха конкурс, в който потребителите можеха да предлагат ново име за продукта.
Изглеждаше, че тази стратегия няма как да предизвика недоволство. Обаче стана точно така, след като победител в конкурса бе името iSnack 2.0.
Те са искали да звучат остроумно, но вземат „i”, което се асоциира с iPad и 2.0, което се асоциира в интернет, но какво общо имат тези неща с хранителен продукт? Компанията се отказва от ново име бързо.
Royal Mail
През 2002 г. британските пощи Royal Mail се опитаха да се ребрандират като Consignia.
От компанията са искали да покажат, че бизнесът им не се състои само от пощенски услуги, но името Consignia не говореше абсолютно нищо на британците.
За две години компанията се отказа от името.
Новото лого на MasterCard
През 2006 г. MasterCard се опита да въведе ново лого, но то бе наречено „грозно“ от хората.
Компанията се отказа и бързо се върна на старото си лого.
Pizza Hut се опита да мине без пицата
През 2009 г. компанията е мислела да се преименува само на The Hut.
Компанията отрича това да е истина, но от някъде изтекоха нови лога, като се твърдеше, че компанията ги е обмисляла.
Бонус:
Принс решава, че не му трябва име
През 1993 година поп звездата Принс реши, че няма нужда от име и настоя всички да го обозначават само с един символ.
Нямаше обаче как това име да бъде произнасяно. За това MTV и всички останали започнаха да го наричат „артистът, който по-рано бе известен като Принс“.
Това решение обаче не е само плод на ексцентричността на Принс. Оказва, се че той го е направил, да се измъкне от договор за 100 млн. долара с Warner Brothers. Принс твърди, че те задушвали креативността му, а промяната на името му даваше право да записва музика с друга компания.