280 испански магазина "продават" стоките си без пари
Какъв е най-добрият начин да се пестят пари в кризата? Находчиви испанци са открили отговора в един вид търговия, познат още от феодализма - натуралната размяна. Общо 280 в цяла Испания работят на такъв принцип, съобщава бТВ. В тях нищо не се купува, клиентите донасят вещи, които вече не са им нужни и срещу това може да си вземат други, които са им необходими.
Хуан Хавиер е един от постоянните клиенти на един от магазините с натурална размяна в Мадрид. Той е актьор, представя моноспектакли и тук намира всичко, което му трябва за неговите персонажи. Носи например няколко блузи и търси нещо за себе си. Преди да ги приеме, собственикът на магазина оглежда внимателно всяка от тях. Не се приемат скъсани, мръсни, както и много износени дрехи.
„Тази блуза, например, ще получи 40 точки, а тази 35. Всеки клиент има карта, която е получил в началото. В нея всеки път отбелязваме точките на вещите, които е донесъл. И ако днес не вземе нищо, не си губи точките. Може да ги трупа с времето и да си вземе, например, велосипед”, обяснява Хосе Калвенте, собственик на „Сезам, отвори се".
Всички вещи, които се носят тук, трябва да са в много добро състояние. Колко точки ще получи всяка от тях - зависи от вида на дрехата, качеството на плата, марката, и степента на износване
„Това сако страшно ми харесва, съвсем ново е и марково. И виж колко е струвало - 450 евро. Тук мога да го взема за 300 точки. Но за съжаление ми е голямо. Като се поразровя, обаче, вярвам, че ще намеря нещо”, споделя Хавиер.
Хосе обяснява как все пак се издържа този магазин, нали имат разходи за наем, ток, вода. „Клиентите, които носят вещи, в началото правят една малка вноска, нещо като абонамент, например за получени 120 точки, внасят 8 евро. Максималната такса е 20 евро, които са за 1000 точки”, допълва Калвенте.
Освен дрехи, хората носят тук обувки, аксесоари, играчки, електродомакински уреди, сувенири, книги, дискове с музика, филми, дори ски, велосипеди и детски колички. Сред артикулите се намират и съвсем нови, още с етикетите. Този вид социална търговия се разви в Испания от края на 2009 г. Оттогава е и магазинът „Сезам, отвори се".
На снимката: Промоция в испански магазин за облекло