Германският концерн RWE може да напусне Набуко
Един от най-големите германски енергийни концерни RWE разглежда възможността да излезе от проекта Набуко, който предвижда пренос на природен газ от каспийския регион до Европа, предаде ИТАР-ТАСС, цитирана от БТА.
Руската агенция се позовава на публикация в германския в. "Шпигел", който е получила потвърждение и от източник от компанията. Изданието пише, че RWE разглежда варианта за изтегляне от проекта Набуко заради това, че неговата стойност на практика се е удвоила от 8 милиарда евро на 15 милиарда евро и че няма никакви перспективи за сключване на договори за доставка на природен газ с Азербайджан и Туркменистан. Така че компанията сега проверявала дали са в сила търговските и стратегическите нужди от този проект, пише германското издание, като се позовава на източник от компанията.
Окончателно решение по въпроса обаче все още не е взето. В края на април официален представител на австрийския концерн OMV, който се явява един от членовете на консорциума за строителството по проекта на Набуко, съобщи, че газопроводът може да се окаже доста по-къс от предвиденото и може да се простира само от турско-българската граница до Австрия.
По мнение на наблюдатели това може да е в резултат на увеличението на цената на строителството на газопровода. По-рано пък премиерът на Унгария Виктор Орбан съобщи, че унгарската енергийна компания MOL може да се оттегли от проекта или да ограничи сериозно участието си в него. Съгласно първоначалния план за газопровода, транспортирането на природен газ трябваше да се осъществява от каспийския регион до европейските страни, като се заобиколи Русия и се премине през Азербайджан, Грузия, Турция, България, Унгария, Румъния и Австрия.
Газопроводът трябваше да е с дължина от 4000 километра. Строителството на газопровода е планирано да започне през 2013 г. Доставките на гориво по него би трябвало да започнат 2017 г. В консорциума по реализацията на проекта влизат австрийската OMV, унгарската MOL, българската Булгаргаз, румънската Transgaz, турската BOTAS и германската RWE.