Дунав мост 2:Управляващата компания – за България, пътните такси – за Румъния
Натоварена програма ще има днес премиерът Бойко Борисов. Той ще открие отделение по нуклеарна медицина, ще премине по изградения Дунав мост 2, ще провери хода на строителството на пътната връзка на АМ "Хемус", ще ръководи заседанието на кабинета и ще подпише договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ от 39 123 029.84 лева за широколентов достъп от следващо поколение за нуждите на електронното управление.
Най-голям интерес предизвика първото преминаване по вече свързания Дунав мост 2. Около 14.30 часа е предвидено Борисов, румънският министър-председател Виктор-Виорел Понта и Йоханес Хаан заедно с българо-румънска делегация, да преминат по моста, който ще бъде най-дългият по поречието на река Дунав.
Последният сегмент на моста бе поставен миналата седмица и цялата конструкция от българския до румънския бряг вече е свързана. В края на август беше изцяло завършена и прилежащата инфраструктура към него.
Дунав мост 2 ще влезе в експлоатация догодина.
85 процента са готови предпазните ограждения за корабите. Има довършителни дейности за около месец. Освен това мостът трябва да се узакони. Оптимистичният вариант за функциониране на моста е началото на следващата година, съобщи пред БНР министърът на транспорта Ивайло Московски.
След съединяването на моста остава да се положат хидроизолации и асфалтова настилка. Довършителните работи се очаква да приключат до края на годината, ако времето позволява. В случай, че температурите паднат под 5 градуса, част от дейностите ще се извършват през пролетта.
Изчисленията са, че за 12-15 години мостът, строителството на който бе предвидено да струва 225 млн. евро, но после се оскъпи с още 26 млн. евро, ще се изплати. Той едва ли ще бъде форма на конкуренция на първия ни мост на Дунав.
Над 100 000 превозни средства ще минават годишно.
„Предложили сме три форми за управление. В зависимост от преговорите са възможни различни решения. Пътните такси се събират от румънската страна. Част от приходите ще отидат за погасяване на заема към ЕЦБ“, каза Московски. Преди дни транспортният министър информира, че компанията, която ще управлява Дунав мост 2, ще е на българска територия – в София. Това той определи като добра възможност за имиджа на България и подчерта, че ще доведе до отварянето на нови работни места.
Министърът коментира и проекта за ж.п. линия Видин-София. В разумни параметри може да се намери финансиране, но в този си вид е проектът неизпълним. Няма кой да даде 5 милиарда, категоричен е Московски.
Инспекция на пътната връзка на АМ „Хемус”
Премиерът Бойко Борисов и европейският комисар за регионална политика Йоханес Хаан ще се запознаят днес и с хода на строителството на пътната връзка на АМ „Хемус” със Софийски Околовръстен Път – пътен възел Яна.
Проектът по ОП „Транспорт 2007-2013”, финансиран от Европейския съюз, е на стойност 32 243 349.45 лв. без ДДС. Обектът е част от Трансевропейския транспортен коридор IV. Новото трасе, с дължина 8.46 км, ще свърже съществуващия участък от автомагистрала "Хемус" с околовръстния път на град София.