Как ще летим през 2050 г.
По-бързи, по-тихи и по-екологични самолети: товаq по принципq са целите за едно по-добро бъдеще на авиацията. Производителите и изследователите обаче стигат още по-далеч.
Airbus представи концепциите си 2050 г. под мотото Smarter Skies ("По-умно небе"). Според европейския производител, пътническите самолети ще летят в групи - като ято птици.
Това може да звучи странно, но се практикува във военните полети от десетилетия. Ако се използва и за пътнически полети, разходите за гориво биха спаднали рязко.
Производителите на въздухоплавателни средства са копирали тази технология директно от природата и точно както при ято гъски, летенето по този начин би спестило значително много време и енергия.
Продължителността на един полет в Европа и Америка би спаднала средно с около 13 минути. При 30 милиона полета годишно, това би спестило 5 милиона часа и девет милиона тона гориво.
Когато от Airbus са попитали 10 000 души какво очакват да се подобри в полетите за в бъдеще, пътниците отговорили, че искат по-евтино пътуване, по-екологично и с повече забавления повреме на самия полет.
Още през юни миналата година Airbus ни позволи да надникнем в бъдещето: визията на самолет с прозрачен покрив.
Това не е ято, а три модела на NASA за самолети на бъдещето.
Дизайнът е подчинен на целите за по-ниска консумация на гориво, както и по-малко вредни емисии и шум. Единият от тях – така нареченото „Летящо крило“q е проектът на Boeing за триъгълен самолет, който предлага повече пространство и има два вертикални щита за по-малко шум.
Дизайнът на Lockheed Martin също е необикновен. Удължените му крила достигат до опашната перка.
Northrop Grumman също е базиран на идеята за "летящо крило“. Четирите му двигатели Rolls Royce са вградени в горната част на машината за максимална изолация на шума.
Още една компютърна графика на същия самолет. Би било изключително ефективно и икономично, като в началото машината ще превозва само товар, а впоследствие и пътници.
NASA прави тестове във въздушни тунели и проучвания за дизайна и на свръхзвукови самолети. Това е един от възможните модели, които ще пестят време.
Друг един модел на NASA - AMELIA, ще може да излита и да се приземява на много късо разстояние. По-стръмното изкачване и спускане също би спестило от шума.
Дизайнът на компанията Lockheed Martin на външен вид не се различава много от самолетите, с които летим днес. Новото при него обаче е, че крилата му стигат до опашната перка и така осигуряват на помощните сили повече пространство.
Концептуалният модел Double Bubble D8. Този самолет е дело на изследователски екип на Масачузетския технологичен институт.
Той вече беше тестван и в аеродинамичен тунел.
Това е самолет с 20 пътника, който би трябвало да замени сегашните бизнес джетове. Дело е на изследвателите от екип на GE Aviation и предлага изключително тихи турбини и виртуални прозорци.
Този самолет изглежда съвсем обикновен, но използва олекотени керамични композитни материали дело на нанотехнологиите. Проектиран е от Northrop Grumman.
Друг дизайн на компанията Boeing - този модел се задвижва от комбинацията на газова турбина и електричество.
Моделът на свръхзвуков самолет на Lockheed Martin е проектиран така, че да намали ударната свръхзвукова вълна (sonic boom) при преминаването на звуковата бариера.