Как да подобрим качеството на родния туризъм?
Въпреки устойчивия растеж на туристическия сектор през последните години, близо половината от работещите в него са убедени, че още има какво да се желае по отношение на качеството на туристическия ни продукт – сочи неотдавнашно проучване на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.
Затова бизнесът се обедини около идеята за внедряване на доброволна система за сертифициране на качеството и на устойчивото развитие на туризма ни. За целта ще се използват модели на водещи ваканционни дестинации по света.
Разработената национална система за сертифициране ще бъде внесена за обсъждане в Българския институт за стандартизация и може да бъде въведена до 2 години. Очакванията са в краткосрочен план да бъдат сертифицирани около 1000 туристически фирми, а в дългосрочен – около 12 хил. компании, или една трета от работещите в сектора.
Въвеждането на въпросната система ще зависи изцяло от желанието и готовността на бранша да се сертифицира. В процеса ще участват хотели и ресторанти, туроператори и туристически агенти, оператори на специализирани туристически услуги, атракции и места за посещения, транспортни компании, информационни центрове и др.
При разработването на стандартите са били проучени 11 системи за оценка на качеството на водещи дестинации – като Франция, Испания, Швейцария, Австрия и др. Въвеждането им у нас ще позволи на фирмите да подобрят управлението си, ще разшири възможностите за бизнес и приходи.
Според експерти в дългосрочен план това ще стимулира местната икономика и устойчивото развитие на сектора и ще подобри имиджа на дестинацията България като цяло, посочва БНР.
Желаещите да бъдат сертифицирани ще трябва да изберат акредитирана фирма, която да осъществи оценка в съответствие със стандарта. Самите сертификати ще важат 3 години.
Във всеки от туристическите обекти ще се оценява целият процес на обслужване – от посрещането до изпращането на гостите, в това число и професионализма на персонала, нивото на предлаганите услуги и атмосферата за почивка.
Потребителите на туристически услуги по света стават все по-взискателни към качеството на продукта, което означава, че печелившата бизнес стратегия вече не е да си конкурентен само на базата на цената – подчерта зам.-министър на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов по повод обсъжданата в момента система за сертифциране на качеството в бранша.
"Нуждаем се от нови, общопризнати стандарти, които да позиционират България като туристическа дестинация в по-висок клас на световния пазар", добави той.
В същото време специалистите смятат, че процесът, свързан с въвеждането на националните системи за сертифициране на качеството, ще бъде труден и продължителен. На този етап фирмите, предлагащи туристически услуги, са слабо мотивирани да положат усилия и да инвестират в системите за сертифициране, коментират от МИЕТ.
Около две трети от предприятията смятат, че по този начин ще се увеличи обемът на фирмената документация и ще се натоварят допълнително служителите. Над половината от запитаните пък посочват, че ще се увеличат разходите им, без реално да се подобри състоянието на фирмите.
В същото време едва една трета от предприятията в туризма са осъзнали необходимостта от прилагането на подобен тип системи. Така че нагласите на предприемачите не са оптимистични в краткосрочен план. Те очакват системите за качество да дадат добри резултати поне след десет години.
Около половината от анкетираните в проучването на МИЕТ посочват, че обсъжданите в момента мерки ще доведат до увеличаване на броя на туристите в България. Сертифицирането на качеството в бранша неминуемо ще доведе и до ръст в приходите от туризъм и подобряване на имиджа на нашата страна на световните пазари.
Това обаче ще се случи чак след десетилетие. Дотогава бизнесът ще трябва да се справя с тежката икономическа криза и изострената конкуренция на световните туристически пазари.