Растат жалбите срещу некоректни практики на застрахователи
Застраховането продължава да трупа най-много жалби и сигнали в Комисията за финансов надзор. Само една четвър от случаите обаче е постигнато желанието на жалбоподателя, в резултат на разглеждането на преписките от Комисията, става ясно отчета на ведомството за трето тримесечие на 2012 г.
364 жалби, запитвания и сигнали са подадени в КФН през третото тримесечие. Постъпили са и 28 преписки, които не са били в компетенциите на КФН. От всички получени преписки 85% са жалбите и сигнали, 8% са запитвания и 7% са по некомпетентност.
През третото тримесечие жалбите и сигналите отчитат ръст до 364 спрямо 261 през второто тримесечие, но остават доста под нивото от 489 през първото тримесечие. Тези колебания обаче почти изцяло се дължат на жалбите касаещи осигурителния пазар.
Застраховането продължава да предизвиква най-много оплаквания. 214 броя или 58.8% от жалбите и сигналите през третото тримесечие са във връзка с услуги на застрахователния и здравноосигурителния пазар. 133 или 36% са били отправени към Осигурителния надзор, а 17 (4.7%) – към адзора на инвестиционната дейност.
За цялото деветмесечие 60.3% от жалбите са от застрахователния пазар, 34.3% от осигурителния и 5.4% - инвестиционния.
В рамките на третото тримесечие все пак се отчита известен спад на жалбите в застраховането – от 234 през второ до 214 в периода юли-септември.
97% от жалбите и сигналите към Застрахователния надзор обаче са за застрахователни услуги и само 3% - за здравноосигурителни услуги, като съотношението е почти идентично с това в предходните периоди.
Оттам нататък, 86% от оплакванията в рамките на деветмесечието са свързани с общото застраховане и 14% - с животозастраховането.
„Независимо от по-малкия брой постъпили жалби относно действията на поднадзорните лица, предлагащи застраховки „Живот“ на тези жалби би следвало да се обърне специално внимание от гледна точка на възможностите за стимулиране на този сегмент от пазара, който има голям потенциал за развитие чрез запазване на доверието на потребителите“, пише в доклада на КФН.
96.1% от застрахователните жалби през деветмесечието са срещу действия на застрахователи, 1.9% към здравноосигурителни дружества, а по един процент си делят застрахователните брокери и Гаранционният фонд.
Най-честите проблеми
Отказът за изплащане на обезщетение по застраховка Каско е най-честият предмет на жалбите срещу застрахователи и застрахователни посредници и през третото тримесечие, като формира 18.8% от преписките. На следващо място – 14.1% са жалбите за некоректни практики, прилагани от застрахователи. През третото тримесечие са постъпили много повече оплавания срещу некоректни практики спрямо полугодието, когато са били на четвърто място по причина с 8.9% дял.
В същото време се забелязва спад спрямо полугодието на относителния дял на жалбите от непроизнасяне в сроковете по Кодекса за застраховане по двете масови автомобилни застраховки - от 6.5% на 4.5% при ГО и от от 6% на 4.5% при Каско.
Рискът от отказ за изплащане на обезщетение е най-голям за потребителите на застрахователни услуги – 49% от жалбите за първите девет месеца са по такъв казус. 25% са свързани с риска от неправомерна практика, 15% са за несправедливо определен размер на обезщетение и 11% от непроизнасяне в срокове.
Ответни действия
Като предприети действия от страна на КФН по отношение на всички постъпили жалби, надзорът най-често е дал съвет на потребител на застрахователни услуги как да защити правата си (32.1%). За сравнение, на второ място с 14.2% от случаите, в които е даден съвет за защита на правата на потребители на осигурителния пазар.
В 22.8% от случаите за деветмесечието КФН е извършила проверка.
При 8.3% от постъпилите жалби са съставени актове за установяване на административно нарушение и са наложени принудителни административни мерки. При този показател се отчита известен ръст от 5.7% за шестмесечието.
Само при 25.3% от подадените в КФН жалби обаче ефектът от раглеждането им е постигане на желанието на жалбоподателя. В останалите случаи също се извършват необходимите дйствия за защита на потребителя, но при тях институцията на резполага със законовите компетенции за разрешаване на случая, пише в отчета на надзорния орган.
Много често е налице гражданскоправен спор относно предмета на жалбата, което е извън компетенциите на КФН и трябва да бъде отнесен към компетентния съд.