Знаете ли, че средностатистическият потребител у нас разполага с между два до три пъти по-бърза интернет връзка спрямо колегите си от Западна Европа? Това поставя страната ни сред дестинациите с най-ефективна връзка до световната мрежа в целия свят.

Докато за обикновения човек това звучи като една добра предпоставка за качествени услуги, то за предприемачите е бизнес възможност. Банковата система у нас се отличава със засилена динамика на своето развитие спрямо останалите индустрии.

Навярно поради това горепосочената възможност отдавна е уловена и приложена на практика чрез т. нар. интернет банкиране. Нещо повече - финансовите институции, намиращи се в засилена конкуренция помежду си, вече гледат към следващата стъпка в еволюцията на разплащанията чрез алтернативни канали.

С други думи - мобилно банкиране. Всичко това недвусмислено демонстрира, че банковата институция в наши дни е нещо много повече от навъсен кредитор или стоманена каса за пари. Банките са буквално навсякъде, а развитието на бизнес модела им интергрира на българския пазар иновация след иновация.

Но ще смогне ли пазарът на засиленото темпо на банките? "Българският пазар е узрял за тези възможности и те ще се използват много през следващите години", смята Йоанис Серафимидис, началник на управление "Клонова мрежа и алтернативи канали" към Пощенска банка. Това изглежда като съвсем реалистична прогноза. Още повече, че понастоящем онлайн банкирането регистрира сериозно проникване у нас.

В МКБ Юнионбанк през последните 5 години клиентите, използващи онлайн банкиране, са нараснали 4 пъти. Над 50% от всички разплащания стават по електронен път. В Пощенска банка броят на електронните разплащания скача с 59% само за една година, а Обединена българска банка отчита, че близо 60% от всички разплащания стават по електронен път.

Над 50% от клиентите на Сосиете Женерал Експресбанк използват интернет банкиране, а 70% от тях прибягват до това поне веднъж месечно. Фактите показват, че онлайн банкирането се превръща в неделима част на съвременната българска банкова институция, пише вестник "Стандарт".

"Ползата от разрастването на този канал за банкиране е двустранна и оптимизира разхода на време и пари както за самите клиенти, така и за банките. Освен канал за извършване на плащания и справки, онлайн банкирането се превръща и в канал за установяване на постоянна комуникационна връзка между банката и клиента", посочва Ламбрина Гечева, шеф на дирекция "Платежни продукти и услуги" към ОББ.

Данните показват, че засега онлайн банкирането се използва предимно от бизнеса. Например, в МКБ Юнионбанк 20% от физическите лица използват онлайн банкиране, докато делът на фирмите достига цели 70%. И ОББ отчита подобна пропорция - 19% от физическите лица и 69% от фирмите използват електронни канали за банкиране.

По всичко личи, че следващата стъпка на банковата система ще бъде насочена към обикновения човек, а
главното оръжие ще е мобилното банкиране. В наши дни поколенията, израснали паралелно с огромните темпове на развитие на технологиите, вече навлизат в трудоспособна възраст, а смартфонът е неделима част от тяхното ежедневие.

"Затова изборът ни оттук нататък е лесен - или сме в телефона им, или не съществуваме за тях", констатира изпълнителният директор на МКБ Юнионбанк Мария Илиева. Това изглежда не е тайна за никого, тъй като почти всички банки в страната обмислят въвеждането на мобилно банкиране. У нас вече има и работещи модели за разплащания чрез мобилния телефон, като този на УниКредит Булбанк.

Какво предстои пред мобилното банкиране в близко бъдеще? До няколко години у нас масово ще проникне NFC системата за мобилно разплащане. Тя позволява плащане на суми чрез доближаване на смартфона до устройство, което приема и отчита информацията.

У нас вече Първа инвестиционна банка започна да предлага услугата. Това обаче не е всичко, още през следващата година българите ще станат свидетели на нещо невиждано досега у нас - виртуална банка, която Българо-американската кредитна банка планира да пусне през следващата година.

"Такава концепция до момента не съществува на българския пазар и се отличава съществено от наличните системи за онлайн банкиране", коментира Цветелина Бориславова, председател на Надзорния съвет на БАКБ.

Какво точно ще предложи еволюцията, поведена от банките, остава само да видим, но сякаш бъдещето се крие в думите на Бориславова, че "по-развитата система за обслужване на клиента онлайн ще оставя усещането, че банката е близо до него навсякъде и по всяко време."