От малки ни учат, че темата за парите е табу. В семейството не се говори за това и ние не обучаваме децата си зкакво са парите и каква е тяхната сила. Ситуацията ни води до това, че ставаме финансово неподготвени, коментира в интервю за Profit.TV Преслав Китипов, управляващ съдружник в Fast Development Ltd.

Личният консултант е довереник, който може да сканира финансовото състояние на един човек или на неговото семейство и от там да постави цели, които да доведат клиента до желаната от него позиция.

Какво може да е цел? Цел "Искам да стана богат" е несъвместима с идеята за финансово планиране. Но например „Искам да се пенсионирам на 55, без да наруша финансовата си стабилност и покупателна сила през това време“, „искам да изуча децата си в престижен университет или в добро и състоятелно училище“, „бих искал да редуцирам своя дълг“ - ето това са целите ,които могат да се поставят и консултантът да извърви с клиента си пътя до постигането им, посочи Китипов.

Консултантът е доверено лице по финансовите въпроси. Финансовият план не е най-същественият елемент. Финансовото планиране и процеса по него - това е важният път, който трябва да се извърви.

По оста – клиент, съпруг, съпруга, заинтересовани лица (родители, деца и др.), всички трябва да са включени в този кръг от консултации или поне да бъдат вместени в това планиране, за да може то да е състоятелно, съветва още експертът.

Съществува мит сред потенциалните клиенти, че финансовото консултиране е за богати хора. Тук е мястото да се определи кой е богат. Този, който има 3 000 лева месечен приход и разходи за кредити и комунални услуги от 3 100, или този, който има приход от 1 200 и има същите разходи, но в размер на 800 лева и може да спестява останалите средства?

По отношение на клиентите – това често са хора от свободните професии. На второ място, това са младите родители – тези, които мислят за своето бъдеще, за осигуряване на своите родители и за подсигуряването на бъдещето на своите наследници, посочи Китипов.

Не на последно място, в групата на клиентите влизат тези, които са предприемачи, започнали или планиращи да започнат микробизнес. Защото в този сегмент на предприемачеството личните финанси се преплитат с корпоративните. Целта на финансовия консултант е да направи разделителна линия между тези две направления.

Независимо от финансовите продукти, които клиентът използва, е важно те да бъдат подбрани така, че да са съвместими с неговия рисков толеранс и с целите, които си е поставил. В момента депозитите са поставени на пиедестал и това най-вероятно ще продължи още известно време, прогнозира Китипов.

Въпреки това, финансовата култура на населението трайно се подобрява. Това означава, че всеки човек ще може да разчита финансовите продукти (сам или с помощта на консултант), които се предлагат на пазара, да ги обедини, да ги диверсифицира, да ги сложи в своя портфейл по начин, по който те отговарят на неговите цели.

Ясна е демографската статистика. В крайна сметка, групата на 35-40-годишните трябва да си зададе въпроса кой ще им плаща пенсиите след двадесет години. Често срещана грешка на тази група е да не започват пенсионно планиране. Аргументите са различни и от рода на „още е рано“, „за пенсия ли ще мисля сега“ и др.

Въпреки това обаче, именно тази група в най-трудоспособна възраст трябва да си зададе въпросите „през целия си жизнен цикъл ли ще бъда толкова работоспособен“, „ще мога ли да изкарвам колкото печеля сега“, „ще има ли сериозна конкуренция за мястото ми, когато навърша 50“, съветва Китипов.

С други думи, колкото по-рано започнем, толкова по-добре. Още нещо – пенсионното планиране не означава задължително пенсионен фонд. Може да се спестява в банка, може да се спестява във взаимен фонд, чрез застраховка и др. - продукти на пазара има много.

Конкретен продукт не бих могъл да препоръчам, но мога да препоръчам тип продукт, отговори Китипов на въпроса инвестицията в какъв продукт е най-подходяща, за да осигурим бъдещето си. Изборът е приоритет и привилегия на самия клиент.

Може да се постави портфейл с различни типове класове активи, в зависимост от целите, които са поставени, от доходността, която се търси, в зависимост от времето, което остава до настъпване на събитието – било то пенсиониране или обучение на децата в университет и т.н.

Ние, като компания, не предлагаме такива продукти, уточни Китипов и допълни: "но можем да сме до своите клиенти, като техни довереници, при избора на такива продукти. Нещо повече, ако консултантът успее да договори „отстъпка“ за такъв продукт, цялата би била в полза на довереника".