2013 г. ще бъде годината на изборите на пазара на имоти
Увеличаващото се предлагане на недвижими имоти ще изправи участниците на пазара пред труден избор, сочи доклад на консултантската компания Colliers International.
Пазарът на недвижими имоти в България се очаква да остане сравнително стабилен през настоящата година, като предлагането в определени сегменти ще продължи да надвишава търсенето, се казва още в изследването.
2013 г. ще бъде годината на изборите. За търсещите на пазара, това ще бъде изборът на качествен проект от множество възможности, а за собствениците - избор на стратегия за успешно позициониране в среда на изострена конкуренция. Тези обстоятелства предполагат аналитичен и прецизен подход при взимането на решения, а необходимостта от компетентен съвет и професионална консултация става все по-осезаема.
В офисния сегмент, обемът на модерните площи в София бележи ръст от 5% през втората половина на 2012 г. За същия период, незаетите площи поддържат сравнително високи нива от над 20%.
По-бързи от средните темпове на усвояване се наблюдават единствено в сегмента на офиси клас „А”. През тази и следващата година се очаква да се реализират още няколко големи проекта от този тип.
Булевард „България” ще се оформи като модерна офис локация с откриването на Bulgaria Tower (20 000 кв.м.) и Vertigo Business Center (18 000 кв.м.), като до края на 2014 г. е възможен още по-сериозен скок в предлагането, с около 100 000 кв.м., ако обявените три други големи проекта (Capital Fort, City Tower и Millennium Centre) бъдат завършени.
За усвояването на тези площи и през 2013 г. ще се разчита основно на ИТ фирми и представители на аутсорсинг и офшоринг секторът, които са и основен двигател на търсенето през второто полугодие на 2012 г.
Подобна е ситуацията и на пазара на търговски площи в България. Предлагането в сегмента изпреварва търсенето, като през 2012 г. обемът му е нараснал с 40 000 кв.м., благодарение на новооткритите Bulgaria Mall и първото ниво на City Mall Стара Загора.
През 2013 г. е обявено да отворят врати други два големи проекта в столицата - Sofia Ring Mall, разположен на околовръстен път, до ИКЕА, и Paradise Center, както и един търговски център в Бургас – Тhe Strand.
До края на следващата година, в София се очаква да заработят още Меga Mall Люлин и Carrefour Люлин. Така, до края на 2014 г. общият обем на модерните търговски площи в молове в страната ще нарасне с повече от 40% и ще достигне 905 000 кв.м.
Усвояването им, в краткосрочен план, ще е предизвикателство за участниците на пазара, предвид бавните темпове на нарастване на покупателната способност на потребителите.
Въпреки това, проектите с добре развита концепция, устойчив микс от наематели и комуникативна локация ще продължат да привличат интерес.
По отношение на нивата на наемите в търговските центрове те се запазват относително стабилни при около 30 евро за кв. м. за София, на фона на 25 евро за търговските улици.
Положителна тенденция е навлизането на нови за българския пазар марки в търговските центрове в София, които през 2012 г. усвояват близо 30% от свободните площи. Това показва, че определени международни оператори виждат добър потенциал за развитие на местния пазар.
През 2013 г., френският гигант „Декатлон” ще открие първия си обект до ИКЕА и Sofia Ring Mall. Toва ще промени статуквото в сегмента на спортни стоки в България и ще увеличи конкуренцията.
По отношение на развитието на главните търговски улици, наблюдаваме висока динамика на движение на наемателите. За София, показателят достига 12 % през второто полугодие на 2012 г., в сравнение с 5 % през предходния период. Наемните нива на търговските улици регистрират съществен спад, като в София и Пловдив той е с близо 50%.
Бигбокс операторите остават най-активни през втората половина на 2012 г. Засилва се конкуренцията в сегмента на супермаркетите, като някои от тях влизат в директен двубой с обекти, разположени в непосредствена близост. Продължава експанзията на формата „в близост до клиента” в оживени квартали и до главни транспортни възли. Динамичен остава и сегментът тип „направи си сам”.
През 2013 г., пазарът на недвижими имоти ще продължи да се определя от търсенето. Пазарната среда ще изисква правилно позициониране и адекватен избор на целеви сегмент от страна на бизнеса, а потенциалните наематели и купувачи на имоти ще подхождат по-предпазливо при взимането на решения. По този начин, всички участници на пазара ще са поставени пред предизвикателството да направят правилния избор - в годината на изборите.