Увеличаващото се предлагане на недвижими имоти ще изправи участниците на пазара пред труден избор, сочи доклад на консултантската компания Colliers International.

Пазарът на недвижими имоти в България се очаква да остане сравнително стабилен през настоящата година, като предлагането в определени сегменти ще продължи да надвишава търсенето, се казва още в изследването.

2013 г. ще бъде годината на изборите. За търсещите на пазара, това ще бъде изборът на качествен проект от множество възможности, а за собствениците - избор на стратегия за успешно позициониране в среда на изострена конкуренция. Тези обстоятелства предполагат аналитичен и прецизен подход при взимането на решения, а необходимостта от компетентен съвет и професионална консултация става все по-осезаема.

В офисния сегмент, обемът на модерните площи в София бележи ръст от 5% през втората половина на 2012 г. За същия период, незаетите площи поддържат сравнително високи нива от над 20%.

По-бързи от средните темпове на усвояване се наблюдават единствено в сегмента на офиси клас „А”. През тази и следващата година се очаква да се реализират още няколко големи проекта от този тип.

Булевард „България” ще се оформи като модерна офис локация с откриването на Bulgaria Tower (20 000 кв.м.) и Vertigo Business Center (18 000 кв.м.), като до края на 2014 г. е възможен още по-сериозен скок в предлагането, с около 100 000 кв.м., ако обявените три други големи проекта (Capital Fort, City Tower и Millennium Centre) бъдат завършени.

За усвояването на тези площи и през 2013 г. ще се разчита основно на ИТ фирми и представители на аутсорсинг и офшоринг секторът, които са и основен двигател на търсенето през второто полугодие на 2012 г.

Подобна е ситуацията и на пазара на търговски площи в България. Предлагането в сегмента изпреварва търсенето, като през 2012 г. обемът му е нараснал с 40 000 кв.м., благодарение на новооткритите Bulgaria Mall и първото ниво на City Mall Стара Загора.

През 2013 г. е обявено да отворят врати други два големи проекта в столицата - Sofia Ring Mall, разположен на околовръстен път, до ИКЕА, и Paradise Center, както и един търговски център в Бургас – Тhe Strand.

До края на следващата година, в София се очаква да заработят още Меga Mall Люлин и Carrefour Люлин. Така, до края на 2014 г. общият обем на модерните търговски площи в молове в страната ще нарасне с повече от 40% и ще достигне 905 000 кв.м.

Усвояването им, в краткосрочен план, ще е предизвикателство за участниците на пазара, предвид бавните темпове на нарастване на покупателната способност на потребителите.

Въпреки това, проектите с добре развита концепция, устойчив микс от наематели и комуникативна локация ще продължат да привличат интерес.

По отношение на нивата на наемите в търговските центрове те се запазват относително стабилни при около 30 евро за кв. м. за София, на фона на 25 евро за търговските улици.

Положителна тенденция е навлизането на нови за българския пазар марки в търговските центрове в София, които през 2012 г. усвояват близо 30% от свободните площи. Това показва, че определени международни оператори виждат добър потенциал за развитие на местния пазар.

През 2013 г., френският гигант „Декатлон” ще открие първия си обект до ИКЕА и Sofia Ring Mall. Toва ще промени статуквото в сегмента на спортни стоки в България и ще увеличи конкуренцията.

По отношение на развитието на главните търговски улици, наблюдаваме висока динамика на движение на наемателите. За София, показателят достига 12 % през второто полугодие на 2012 г., в сравнение с 5 % през предходния период. Наемните нива на търговските улици регистрират съществен спад, като в София и Пловдив той е с близо 50%.

Бигбокс операторите остават най-активни през втората половина на 2012 г. Засилва се конкуренцията в сегмента на супермаркетите, като някои от тях влизат в директен двубой с обекти, разположени в непосредствена близост. Продължава експанзията на формата „в близост до клиента” в оживени квартали и до главни транспортни възли. Динамичен остава и сегментът тип „направи си сам”.

През 2013 г., пазарът на недвижими имоти ще продължи да се определя от търсенето. Пазарната среда ще изисква правилно позициониране и адекватен избор на целеви сегмент от страна на бизнеса, а потенциалните наематели и купувачи на имоти ще подхождат по-предпазливо при взимането на решения. По този начин, всички участници на пазара ще са поставени пред предизвикателството да направят правилния избор - в годината на изборите.