Балон при цените на класическите автомобили Ferrari
Ако смятате, че цените на акциите нарастват по-бързо от очакваното, вижте цените на автомобилите Ferrari с колекционерска стойност, пише CNBC.
От 2010 г. насам средната цена на Ferrari-тата с колекционерска стойност е нараснала с над 70%, според компанията Hagerty, която застрахова и оценява подобни автомобили. От Hagerty изготвят Ferrari Index, чиято стойност се изчислява на базата на 13 от най-търсените модели Ferrari, произведени от 50-те до 70-те години на миналия век.
Неговият ръст е значително по-голям, в сравнение с повишението от 43% на индекса на сините чипове на Hagerty, в който влизат 25 от най-търсените колекционерски автомобили в следвоенната ера.
Средната цена на колите Ferrari, включени в индекса на Hagery, вече надхвърля 2.6 млн. долара.
Големият ръст в цените е основно при моделите от GT и GTO от 50-те и 60-те години, които са считани за душата и сърцето на традицията и майсторството на Ferrari при състезателните автомобили. Най-високата цена, плащана някога за класическо Ferrari, е 35 млн. долара за Ferrari GTO от 1962 г. Автомобилът бе купен през юни 2012 г.
Марсел Масини, основател на Massini AG и един от най-големите експерти в света по автомобили Ferrari с колекционерска стойност, твърди, че през декември 2012 г. и януари 2013 г. седем Ferrari-та 250 GT SWB Berlinetta са били продадени в частни сделки общо за над 50 млн. долара.
Според Масини наскоро колекционер на Ferrari-та в САЩ е получил оферта от 50 млн. долара за негов модел GTO, но я е отхвърлил.
"Той няма нужда от тези пари и обожава колата," казва Масини.
С други думи, цената е прекалено ниска. Според Масини обаче е много вероятно в следващите години модел GTO да бъде продаден за 50 млн. долара или повече. На фона на нарастващото богатство по света и ръста на капиталовите пазари и на цените на твърдите активи, цените на старите автомобили Ferrari могат да вървят още нагоре.
Ferrari вече не произвежда класически автомобили. Компанията е произвела едва около 165 от серията 250 в периода 1953-1964 г. и само 36 GTO в периода 1962-1964 г., които са считани за най-търсените заради успеха им на пистата.
Според Масини купувачите на GT не са спекуланти и почти всички планират да задържат колите и дори да ги карат години наред. Това е друг признак, че цените на най-скъпите стари автомобили Ferrari ще се задържат.
Дори и цените да паднат в бъдеще, те ще са при моделите Dinos и Daytona, които нямат същата история както GT, но техните цени също скочиха.
"Според някои хора при цените на тези коли може да има и известен балон," според Масини. "Не и при клас GT и GTO обаче."