Американската мечта "Неохим"
"Неохим" АД работи на пълни обороти 13 години след приватизацията си. Всичко, което се е случило от 2000 г. до днес, изпълнителният директор инж. Васил Грънчаров обобщава - като в американска мечта.
Димитровградският торов гигант е едно от най-успешните приватизирани предприятия не само в Хасковски регион, но и в страната. "Неохим" е приемник на създадения през 1951 г. "Химически комбинат".
Първоначално в завода се произвеждат азотни и фосфорни торове. През 1987 г. в експлоатация е въведен нов комплекс за производство на амоняк, азотна киселина и амониев нитрат.
При първата вълна на масовата приватизация държавата продава 25% от капитала на дружеството. През 1999 г. Агенцията за приватизация стартира процедура за продажбата на пакет от 1 353 723 акции, представляващи 51% от капитала.
Крайна оферта подава само консорциумът "Неохим инвест" (между мениджърското дружество "Евро ферт" и ливанската фирма "Каримекс кемикълс интернешънъл"). Cделката се сключва на 12 юни 2000 г., а цената е 100 000 долара. През 2000 г. АП продава на физически лица при облекчени условия още 381 725 акции (14.37% от капитала).
"Купувачът завари производствена площадка, развивана без ясна мисъл и визия за енергийна и суровинна интеграция на инсталациите", спомня си изпълнителният директор инж. Васил Грънчаров. Първата година след приватизацията е изключително тежка.
Новото ръководство решава да тегли кредит, основно за натрупаните плащания за природен газ към "Булгаргаз", които тогава възлизат на около 30 млн. лв. Тегленето на заема обаче се оказва трудно.
"По онова време банките започнаха да стават частни, а никой не познаваше "Неохим"", разказва инж. Грънчаров. С лични контакти, чар и добър бизнесплан, новият екип успява да издейства необходимите пари от "Булбанк".
Връща ги сравнително бързо и колелото се завърта. Следващата стъпка е да се направи заявка за качеството на продукцията на външния пазар, пише standartnews.com.
Днес в предприятието се трудят 1300 души. Годишният оборот е около 140 млн. евро. На външния пазар "Неохим" използва добре развита дистрибуторска мрежа. През последните години приходите на дружеството, формирани от износ, варират между 40 и 60%.
Мажоритарният собственик "Евро ферт" АД е основен разпространител на продуктите на торовия завод за вътрешния пазар. Основен конкурент на Неохим е "Агрополихим" АД - Девня. На външните пазари конкуренти са производители от Румъния, бившия Съветски съюз, Германия и Китай.