5 пъти по-скъпа застраховка, ако имаш над 4 коли
По-високи цени по "Гражданска отговорност" прилагат някои застрахователи към физически лица, собственици на голям автопарк. Притежателите на над 4 коли трябва да платят 5 пъти по-скъпа полица, показа проверка в тарифите на дружествата в сайта на Комисията за финансов надзор.
500% е завишението на премията в "Дженерали" при застраховане на 4 и повече превозни средства на едно физическо лице. С толкова се оскъпява задължителната полица и в ДЗИ, когато се застраховат повече от 4 автомобила, но е нужно решение от централата.
Някои компании също прилагат надбавки на цената в случаите, когато има завишен риск, без да уточняват какъв е той. При "Бул инс" цената се вдига с до 500% след съгласуване с централното управление, а в ХДИ - с 600 на сто.
Експерти твърдят, че в посочената от компаниите графа "увеличен риск" се приемат случаите, при които има съмнение, че автомобилът ще се управлява извън България от чужденци.
При някои компании тези варианти се описани. ОЗК например завишава 3 пъти премията, когато автомобилът ще се управлява предимно от чужденци извън страната. Като базисна се приема най-скъпата тарифа, която се прилага за коли със софийска регистрация. Не се допускат отстъпки.
"Дженерали" завишава премията с по 200%, в случай че превозното средство се ползва в чужбина повече от 60 дни в годината или се предоставя с пълномощно на чужденец.
Драстичното вдигане на цените, към което прибягват компаниите, цели да се пресекат случаите, когато автомобили с български номера се карат масово в Румъния, а напоследък и в Италия.
Обикновено българи регистрират на свое име голям брой автомобили, които дават срещу пълномощно на румънци. Тази практика стана популярна заради по-ниските цени на полиците в България, но изплащаните обезщетения са като в останалите държави от ЕС.
"Евроинс" пък не разрешава разсрочено плащане по полица за автомобил, който обичайно се управлява извън България, съобщава в. 24 часа.
По този начин се прави опит да се предотврати друга практика - румънските шофьори с български коли плащат само първата вноска по полицата, тя се прекратява и при щети искът се предявява към Гаранционния фонд. Оттам се оплакват, че тези случаи зачестяват и настояват за законови промени.