Комисия решава спорове с банки
Чисто нов отдел в Комисията за защита на потребителите ще има амбициозната задача да решава извънсъдебно спорове между потребители и търговски банки у нас. За целта бюджетът на КЗП ще бъде увеличен, за да се подобри административният и функционален капацитет на ведомството.
Това заяви за "Стандарт" Йордан Цонев, председател на Комисията по бюджет и финанси към парламента. По думите му търговските банки в страната също ще дадат съгласие за създаването на това ново звено.
По идеята вече се работи усилено, като до една седмица би трябвало предложението да е изготвено. За да бъде реализирана подобна инициатива, ще бъдат нужни и законови промени, които трябва да бъдат гласувани от депутатите в парламента.
С това обаче не се изчерпват промените. До месец септември тази година ще бъде изготвен пакет от предложения, засягащ и другите регулатори в страната - Комисията за защита на конкуренцията, Комисията по финансов надзор, Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, каза Цонев.
По думите му целта на тези предложения е да се засили ефективността на всички регулаторни органи.
"Никой не е коментирал с мен тази идея. Но приветстваме решението. През последните шест години бюджетът на КЗП е намален с около 40%, а работата в този период се е увеличила многократно", коментира Веселин Златев, председател на КЗП.
Един спор се решава по два начина - чрез споразумение или чрез съд, а КЗП не е страна в един договор между потребител и финансова институция, коментира за "Стандарт" банкер, пожелал анонимност. Според него е логично КЗП да получи подкрепа и да засили техническия си капацитет, за да може да помага на потребителите по-ефективно.
Например при евентуален сериозен проблем това ново звено би могло да повдигне групови дела срещу банки. В крайна сметка плановете за засилване на административния и функционален капацитет на КЗП имат за цел да се осигури помощ на потребителите в търговски спорове с банки, а не да отсъжда окончателни решения, става ясно от думите на банкера.