Обикновено хората предпочитат да мислят, че техните мнения по различни въпроси са постоянни и неизменни. Можем да спорим до изтощение за най-добрите модели телефони или полезността на храните. Но никой не знае по – добре от търговците и учените с каква лекота в действителност можем да променим мнението си и дори да не забележим:

1. Температурата влияе на предпочитанията ви за филми

Ако се вгледате в списъка на най-популярните романтични филми, ще забележите, че най-малко половината са излезли през ноември или декември. Приключенските блокбастъри правят пари основно през лятото. Толкова е просто - студеното време поощрява романтиката.

Учените провеждат експеримент с няколко доброволци. Едната група била заключена в хладно помещение, бил им поднесен чай с лед и повечето поискали да видят някоя романтична комедия. Втората група гледали филми в гореща стая, отпивайки горещ чай, и предпочели екшъни. Учените смятат, че такава реакция е само опит на мозъка да затопли тялото. Ние свързваме топлината с интимността с други хора.

2. Харесваме повече нещата, които можем да пипнем.

Ето защо сервитьорките понякога "случайно" докосват ръцете на клиента, знаейки, че ще получат повече бакшиши, политиците се ръкуват с избирателите, а търговците буквално навират стоките си в ръцете ни. Тази реакция е проява на сетивния контрол над ума. Хората са по-склонни да купуват нещо, което могат да докоснат, и също нямат нищо против да платят за него повече. Същото се отнася и за нашите вкусове: нали всички казват, че най-вкусно се яде с ръце!

3. Вашето име може да повлияе на хода на живота ви.

Звучи нелепо, но много хора предпочитат градове, чието име има частично или пълно съвпадение с тяхното собствено име. Знаете ли например, че София е сред най-популярните имена, с които се кръщават момичета? Това се нарича буквено-именен ефект, който влияе върху целия ни живот. Доказано е, че хората са по-склонни да гласуват за политици, чието име започва със същата буква като тяхното собствено име. Хората, чието име започва с Н са по-склонни да харесват Nike пред Adidas.

Шансът да бъдете нает на работа расте, ако името ви започва със същата буква като на работодателя. Статистиката показва, че голям процент от имената на зъболекарите започват със З и Д (като латинския корен на думата).

Трудно може да се повярва, но нашият мозък е егоистичен и е склонен да харесва повече неща, които ни напомнят самите нас.

4. Жестовете могат да ви манипулират

Ако пишете с дясна ръка, инстинктивно предпочитате да вземете неща, които са ви от дясно, и обратно. Факт е, че мислим с мозъка си, но използваме цялото си тяло, за да взаимодействаме със света. Универсален жест е да докоснете главата си (и дори да се почешете), когато се опитвате да си спомните нещо... и в крайна сметка да успеете. Вашата памет е просто програмирана да признае жеста.

Експерти от университета в Хертфордшир проведоха следното изследване: доброволците били помолени да отговорят на въпроси за видео, което им било пуснато по-рано. По време на интервюто, учените нарочно правели заблуждаващи жестове, като поглаждали брадичката си, докато питали има ли героят брада, и докосвали ръката си, питайки за ръчен часовник. Повечето доброволци били склонни да вярват, че човекът във видеото има и едното, и другото. Но в действителност – нямало. Подобен метод се използва от политици и адвокати, защитаващи своите гледни точки. Забележете колко често те подкрепят речта си с жестове. Има дори цели учебници за това.

5. Ако много мислим...

Изследователи направили следния експеримент: те попитали две групи млади хора за това в кой университет искат да следват, коя е любимата им марка и коя е любимата им храна. Едната група била помолена да отговори първото нещо, което им идва на ум, а другата група – да обмисли внимателно отговорите. Колкото повече доброволците се замисляли, толкова повече се обърквали.

Факт е, че когато мислим за отговора, можем лесно да объркаме избора си с логиката. Ако например опитате пет вида конфитюр, можете да спонтанно решите, че най-вкусният е номер 4, и този избор е почти независим от вас, защото се основава на невероятно количество фактори - от температурата и времето на деня до бебешките ви асоциации. А когато трябва да обясните отговора си, има вероятност да стигнете до заключението, че номер 1 съдържа повече плодове, а номер 2 има най-хубав цвят. И двете неща не влияят на вашето удоволствие, просто се опитвате да изградите логическа верига, за да докажете избора си. Поздравления, вие просто успешно използвате логиката си за самозаблуда. Една клопка на мозъка, която компаниите безпощадно използват, молейки ви да споделите какво не харесвате в техния продукт, уж да подобрят качеството. Те знаят, че рано или късно няма да намерите причина да не го купите.