Пътната агенция подготвя програма за ремонта на 1500 км пътища на година. Това съобщи за „Монитор” Димчо Михалевски, председател на комисията по регионалната политика в Народното събрание. „Амбициозната цел е количеството на рехабилитираните отсечки да достигне и до 2000 км”, добави депутатът.

„Ако това се прави в следващите 7-8 години, ще има видим резултат из страната.

За предните 4 години общо са ремонтирани основно едва 1600 км”, припомни Михалевски и добави, че хората заслужават да пътуват по хубави пътища, защото си плащат акциз на горивата и винетки.

Експерти от бранша уточниха, че в пътната агенция преди време са взели решение за ремонта на 4000 км пътища и са определили конкретните отсечки. Според тях най-евтиният вариант по технологията студено рециклиране позволява километър път да бъде ремонтиран основно на цена до 450 хил. лв.

С използването на класически начини за ремонт може да достигне и до 600 хил. лв. на километър. Сметката показва, че за 1500 км на година ще трябват 600-700 млн. лв.

За останалите пътни проекти, които са по трасета с натоварен трафик, приоритетни трябва да са пътят София - Калотина и автомагистрала „Хемус”, смята Димчо Михалевски.

„Най-важният проект за България е връзката между столицата и Калотина и за него трябва да се мисли спешно откъде да се вземат пари” поясни той. „Догодина ще имаме готов аутобан от София до Капитан Андреево. От българо-сръбската граница към Белград вече има магистрала.

На първо време обаче ще се акцентира и на двата обходни пътя на Бургас от север и юг, за да може трафикът от „Тракия” да не влиза директно в града и да предизвиква задръствания”, смята депутатът.

По думите му до 2020 г. „Хемус” също трябва да бъде изградена поне от Ябланица до Велико Търново. Прогнозният трафик, който съществува в момента, не е достатъчно голям, за да се даде строежът концесия. Ако това бъде направено, държавата ще трябва да доплаща на частната фирма, иначе цената на тол таксата ще е висока и почти никой няма да може да си я позволи.

„Трябва да се помисли за най-добрия вариант и да се разработят финансовите модели за дострояването на аутобана. Може би вземането на евтин инвестиционен заем от държавата е най-добрият вариант”, каза депутатът. Според него другото възможно решение е вкарването на „Хемус” и София - Калотина в европроектите, като хазната поеме половината от финансирането.

Михалевски смята още, че не е трябвало проектът за тунела под Шипка да бъде приоритетен и така да се подвеждат гражданите на Габрово. „Излиза, че ще се направи обходен път на града, който ще се забие в Стара планина, защото не виждам откъде ще се намерят пари за тунела”, поясни той.