Ремонтираме по 1500 км шосета на година
Пътната агенция подготвя програма за ремонта на 1500 км пътища на година. Това съобщи за „Монитор” Димчо Михалевски, председател на комисията по регионалната политика в Народното събрание. „Амбициозната цел е количеството на рехабилитираните отсечки да достигне и до 2000 км”, добави депутатът.
„Ако това се прави в следващите 7-8 години, ще има видим резултат из страната.
За предните 4 години общо са ремонтирани основно едва 1600 км”, припомни Михалевски и добави, че хората заслужават да пътуват по хубави пътища, защото си плащат акциз на горивата и винетки.
Експерти от бранша уточниха, че в пътната агенция преди време са взели решение за ремонта на 4000 км пътища и са определили конкретните отсечки. Според тях най-евтиният вариант по технологията студено рециклиране позволява километър път да бъде ремонтиран основно на цена до 450 хил. лв.
С използването на класически начини за ремонт може да достигне и до 600 хил. лв. на километър. Сметката показва, че за 1500 км на година ще трябват 600-700 млн. лв.
За останалите пътни проекти, които са по трасета с натоварен трафик, приоритетни трябва да са пътят София - Калотина и автомагистрала „Хемус”, смята Димчо Михалевски.
„Най-важният проект за България е връзката между столицата и Калотина и за него трябва да се мисли спешно откъде да се вземат пари” поясни той. „Догодина ще имаме готов аутобан от София до Капитан Андреево. От българо-сръбската граница към Белград вече има магистрала.
На първо време обаче ще се акцентира и на двата обходни пътя на Бургас от север и юг, за да може трафикът от „Тракия” да не влиза директно в града и да предизвиква задръствания”, смята депутатът.
По думите му до 2020 г. „Хемус” също трябва да бъде изградена поне от Ябланица до Велико Търново. Прогнозният трафик, който съществува в момента, не е достатъчно голям, за да се даде строежът концесия. Ако това бъде направено, държавата ще трябва да доплаща на частната фирма, иначе цената на тол таксата ще е висока и почти никой няма да може да си я позволи.
„Трябва да се помисли за най-добрия вариант и да се разработят финансовите модели за дострояването на аутобана. Може би вземането на евтин инвестиционен заем от държавата е най-добрият вариант”, каза депутатът. Според него другото възможно решение е вкарването на „Хемус” и София - Калотина в европроектите, като хазната поеме половината от финансирането.
Михалевски смята още, че не е трябвало проектът за тунела под Шипка да бъде приоритетен и така да се подвеждат гражданите на Габрово. „Излиза, че ще се направи обходен път на града, който ще се забие в Стара планина, защото не виждам откъде ще се намерят пари за тунела”, поясни той.