Основни финансови коефициенти, свързани с печалбата
Познати са много на брой коефициенти, които отразяват различни категории като доходност (рентабилност), ликвидност, автономност, както и пазарна оценка.
Важно е да се знае, че тези показатели са съпоставими между компании в един и същи сектор на икономиката (конкуренти).
Печалбата, която реализира дадено дружество, е важен показател при анализирането на дадена компания. Високите приходи сами по себе си не означават, че дадена акция ще повишава пазарната си стойност.
Коефициент на рентабилност на приходите, или маржина на печалбата (profit margin) е от изключителна важност за анализаторите. Това е основно съотношение, което ни позволява да оценим дадена компания, като направим сравнение с предишни години, както и с показателите на конкурентите в отрасъла.
От изключителна важност е динамиката на този показател, който може да дава тревожни сигнали (при понижаването на рентабилността), както и положителни - при нейното нарастване. Подобряването в маржина на печалбата при дадена компания е ключов компонент и двигател на поскъпването на акциите Ѝ. Положителен фактор е дори запазването на рентабилността при повишаващи се приходи, което показва умението на компанията да монетаризирира разрастващите си позиции на пазара.
Коефициент на рентабилност на приходите от продажби (нетна печалба/нетен размер на приходите от продажби). Като цяло, по-високата стойност на коефициента означава, че компанията успява да реализира по-висока печалба от постъпленията си.
Но, разбира се, различните индустрии и сектори на икономиката работят при различни нива на съотношението - тежките индустрии при по-ниски стойности, технологичната и финансовата сфера при по-високи.
Има разновидности на този показател, при които се взема не нетната печалба, а оперативната или брутната.
Коефициенти за рентабилност също може да се изчисляват на база активи, собствен капитал, както и привлечения капитал.
Коефициент на рентабилност на собствения капитал = (нетна печалба) / (собствения капитал)
Коефициент на капитализация на активите = (нетна печалба) / (сума на актива)