Битка между брат и сестра за бизнес за милиарди
Преди две години Бернар Арно моли сина си Антоан да застане начело на компанията за производство на обувки Berluti, след което месец по-късно назначава дъщеря си Делфин като изпълнителен вицепрезидент на Louis Vuitton. И докато нейната задача е да съживи производителя на чанти, а тази на Антоан е да превърне Berluti в гигант в сферата на мъжкото облекло, Арно изпитва и двамата за друга работа – неговата собствена.
На 64-годишна възраст главният изпълнителен директор на LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SA вече покрива изискванията за държавна пенсия. Той не е давал индикации, че е изморен от това да ръководи най-голямата компания за луксозни стоки в света, но на определен етап има един елемент на приемственост, който трябва да се случи, казва анализаторът в Berenberg Джон Гай. Натоварвайки децата си с по-голяма отговорност, това позволява на Арно да ги тества, казва Гай.
Арно знае това-онова за разпалването на съперничество. Той е поканен в LVMH през 80-те години от Анри Ракамие, един от наследниците, който води война срещу друг кръг от компанията. Арно помага на Ракамие да надвие най-големия си съперник, след което изтиква Ракамие от компанията и поема контрол над нея.
Този път най-богатият французин, който превръща LVMH в гигант в сферата на луксозните стоки с над 60 марки - от шампанското Krug до часовниците Tag Heuer, изправя един срещу друг членове на собственото му семейство. Арно, който контролира 46.5% от акциите с право на глас в LVMH, е заявявал, че очаква да бъде наследен от роднина, пише Bloomberg.
Тридесет и осем годишната Делфин се очертава като по-вероятния наследник от двамата, според Лука Солца, анализатор в Exane BNP Paribas. Berluti е важна марка, но по-малко от Vuitton, която генерира над половината от печалбата на LVMH в размер на 5.9 млрд. евро, казва Солца.
Нейното назначаване начело на производителя на чанти представлява “голяма подкрепа” за най-важния пост, смята анализаторът.
Други пък залагат на сина на Арно. “Антоан е по-екстровертен, докато Делфин е по-затворена,” казва Марио Ортели, анализатор в Sanford C. Bernstein. “Делфин може да играе много важна роля, но по-скоро като акционер или председател, а не мениджър. Антоан може да бъде лицето на групата.”
Делфин и Антоан се различават толкова, колкото и задачите, поставени им от техния баща.
Делфин Арно, която е учила в бизнес училището Edhec във Франция, а след това в London School of Economics, е резервирана, проницателна и с усет към модата, според нейни познати. Тя се присъединява към компанията на баща си през 2000 г., след като известно време работи за McKinsey & Co. През 2003 г. влиза в борда на директорите на LVMH.
До юни Делфин заемаше длъжността заместник управляващ директор на Christian Dior Couture. За петте години, в които е на поста, продажбите на марката са скочили с 67% до 1.28 млрд. евро.
Във Vuitton тя следи всички дейности на компанията, свързани с продуктите, на фона на намаляващите продажби от Барселона до Пекин.
LVMH, която не обявява приходите си по марки, отчете през април най-слабия си ръст в продажбите на модни и кожени стоки от 2009 г. насам. Проходите на Vuitton достигат около 7.3 млрд. евро през 2012 г., съставлявайки над 70% от продажбите на подразделението за модни и кожени стоки, по оценки на HSBC.
Антоан Арно е по-общителен. Той е завършен покер играч, а спечелените от него пари от наградни фондове досега надхвърлят 600 000 долара, според Pokerpages.com. Той се появява често в медиите от Paris Match до The New York Times. Антоан излиза с модела Наталия Водянова, което е рекламно лице на парфюма Guerlain и на бельото Etam.
Той се присъединява към LVMH през 2002 г., след като е учил в Insead и HEC Montreal. След като става председател на Berluti, Антоан наема известен дизайнер и придобива шиваческа компания в Париж с цел да превърне производителя на обувки в конкурент при мъжкото облекло на Ermenegildo Zegna SpA и Brioni. Той харчи сериозни средства и за маркетинг и отваря магазини от Маями до Шанхай.
През януари Арно обяви, че очаква най-големият му син да повиши приходите на Berluti до “няколкостотин милиона долара,” въпреки че не е поставял краен срок за това. Марката, която засега е на загуба, отчита около 90 млн. евро печалба за 2012 г.
Антоан играе важна роля при сделката, в която LVMH придобива за 2 млрд. евро Loro Piana SpA in July и скоро може да започне да помага с управлението на компанията.
С три по-млади деца, племенник и племенница Бернар Арно има и други потенциални приемници, както и други ръководители, които са част или не са част от LVMH.
“Поне един от тях ще покаже, че е способен да поеме компанията,” казва Арно за наследниците си в документален филм, излъчен по France 5 през февруари.