Ръст от 10% се наблюдава при ваканционните имоти, като привличаме нови купувачи от Украйна, Беларус и Казахстан. Интересен е фактът, че 70% от сделките в курортните селища са за имоти за постоянно живеене, сочи доклад на Green Life.

Преселението на чужди граждани, което очаквахме от англичаните преди 5 години, се случва активно и трайно днес от страна на руснаците, отчита анализът на инвестиционната компания за изминалия летен сезон.

Благодарение на новата тенденция за трайно установяване на определени групи граждани с руски произход в българските черноморски градове и села, активността на пазара на ваканционни имоти се е повишила с близо 10%, а възстановяването след пролетната криза е бързо.

През летния сезон са регистрирани с около 16% повече запитвания в сравнение с първите месеци на 2013 година, отчитат от компанията. В резултат е отчетен и ръстът на реално сключените сделки.

„Повишението, което проследихме, е около 10%, като очакваме то да се запази и на годишна база. Средният бюджет на купувачите остава около 50 000 евро. Най-често е предвиден за покупка на едностайно жилище в комплекс, подходящ за целогодишно живеене.

За руския купувач има няколко определящи избора му фактори: колко от неговите близки или познати са избрали същото населено място, дори същия квартал, доколко мястото е близо до морето и какво е отношението на местната власт към руските граждани и тяхното желание да пребивават постоянно и да развиват бизнес в региона”, коментира Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life.

„Така за няколко години пазарът у нас стана по-масов – привлича голям брой клиенти, които не купуват елитарни луксозни, а достъпни имоти”, допълва Петров.

По думите му пазарът се радва на стабилност, а показателите ще се запазят в дългосрочен план, тъй като мотивите за сделките не са моментни, а дълбока осъзната потребност от промяна на местоживеенето.

Високата активност става при лек спад на ценовите нива, като понижението е в рамките на около 4% за летните ваканционни имоти. България от години е предпочитана дестинация за гражданите на Русия, но изборът на жителите на страни като Беларус и Украйна беше насочен по-скоро към Испания, Италия, Хърватска.

През последната година поради проруските настроения, които има в родните им държави, представителите на тези страни започват да следват стъпките на руснаците. Така се появиха по-осезаемо и на родния пазар, като очакването на търговците e тази тенденция да се запази.

Въпреки че всички хора търсят спокойствие, красива природа, ниски цени, фактори като религия и общо настроение на местните към чужденците оказва влияние върху избора. По тези причини Дубай е водещ избор за гражданите на Казахстан, които обаче през последните месеци също се появиха силно на нашия имотен пазар.

„Купувачите идват с яснота за това какво търсят, не крият проруските си настроения, имат значително по-високи от средните за българския ваканционен пазар бюджети - между 80 000 и 100 000 евро. За нас като инвеститор те са изключително ценни клиенти с висок социален статус. Тези, които търсят постоянно живеене, имат и избистрена стратегия какви капитали ще вложат и какъв бизнес ще развиват у нас”, коментира Теофил Петров.

Вторичният пазар през този сезон представлява около 5% от общия, сочат още данните на Green Life. Миграцията, която се наблюдава, е основно от класически ваканционни имоти към проекти с опция за постоянно живеене. Според анализа на компанията около 70% от купувачите в момента търсят имоти за целогодишно ползване.

Те могат да бъдат категоризирани основно в 2 групи. Около 30% от хората предпочитат големите градове, но по-голямата част избират да се обособят в общности в по-малките населени места по Черноморието.

„Най-общо руснаците, които идват, за да пребивават за постоянно в страната, могат да се разделят в 2 групи”, коментира Петров. „Едната обхваща пенсионерите, обикновено над 60-годишна възраст, които търсят спокойствието на родното Черноморие, а другите са по-млади семейства с деца, които решават да започнат живота си наново в България.

Обикновено те започват малки проекти в сферата на хранително-вкусовата промишленост – отварят малки магазини и ресторанти и дори вече осигуряват значителна част от работните места в съответното населено място”, допълва Петров.

Преразпределение на капиталите на инвестиционния пазар наблюдават още от компанията. Загубата на интерес от страна на чуждите инвестиционни фондове дава възможност на българските силни компании да увеличават значително пазарния дял и присъствието си.

Тази тенденция е позитивна за българската икономика, тъй като базираните тук компании осигуряват работни места и позволяват на сектора да се развива със собствени сили.

Прогнозата на Green Life до края на годината е свързана с активно пренасочване на търсенето от градовете към малките населени места по българското Черноморие като Созопол и Поморие. Създаването на общности от рускоговорящи там предполага откриването на руски училища и други социални дейности, които да подпомогнат социализирането на новите групи.

„Клиентите се интересуват от наличието на всички тези възможности за образование и активен социален живот в населените места, които избират. Местната власт търси възможности за инвестиции, за да може да привлече и задържи активните купувачи”, коментира Теофил Петров.

Той допълва, че към момента готовността на кметовете да се погрижат за създаването на такава инфраструктура е ключова за решението на купувачите кое населено място да изберат.