Да спечелиш много пари като футболист не е уникална история - новините за многомилионни договори в този сектор като че ли са ежедневие. Далеч по-малко са обаче случаите, в които получените по този начин средства са инвестирани по начин, позволяващ да се мултиплицират. Още по-малко пък са вложенията в иновативни идеи, съобщава в. Капитал.

Следващият разказ обаче е точно такъв: за младата българска компания Footballscout, потенциалът, който наскоро видя в нея един от най-успешните спортисти на страната - Димитър Бербатов, и шансовете всичко това да се превърне не само в успешен бизнес, но и да подпомогне пътя на други футболисти към върха.

За прохождащи

Димитър Бербатов заедно с група други индивидуални инвеститори (т.нар. бизнес ангели) от България осигуриха тази есен 610 хил. евро сийд финансиране за компанията (първата финансова инжекция след основаването й). Самият проект за Footballscout беше разработен от екипа на Sportal Media Group миналата есен и финансиран от фонда за стартиращи компании Eleven. По-малко от година по-късно новото вложение оценява компанията на 3 млн. евро.

"Бяхме планирали 500 хил. евро, но успяхме да съберем повече", каза Стилян Шишков, един от основателите на Footballscout и главен изпълнителен директор на българската дигитална медийна група Sportal Media Group. "Footballscout вече е готов. Предстои официалният му старт. С него искаме да улесним живота на футболистите, мениджърите и треньорите и цялата комуникация между тях", допълни той.

Това е и първоначалната идея на екипа за Footballscout - да помогне на всички изгряващи таланти по-лесно да бъдат забелязани от мениджъри и треньори без значение откъде са, и да спести на младите футболисти иначе неизбежните разходи, които правят само за да покажат какво могат. Както разказват от екипа на проекта, един млад играч от Велико Търново, който играе извън А група, трудно би бил забелязан от "големия футбол". Какво остава за таланти от Африка, Южна Америка и Азия например, които харчат ежегодно хиляди долари, за да разпратят биографиите и видеопрезентациите си до потенциални мениджъри и треньори. С Footballscout те лесно могат да си създадат публичен безплатен профил и в него да публикуват цялата желана информация. Тоест интернет платформата е нещо като LinkedIn за футболисти, чиято основна част е със свободен достъп, но има и платени премиум функции.

"От една страна, продуктът е ориентиран към деца и млади футболисти", обясни другият основател на компанията, Мартин Петров. "Все пак 270 млн. души по света играят футбол, а най-интересни са новите таланти. Този инструмент им дава възможност по-лесно да презентират възможностите си пред широк кръг от хора", допълва той. "Трябва да уточним, че основният поток на футболисти идва от външни за Европа дестинации именно към Европа... т.е. според нас основната маса от регистрации за сайта ще дойдат от пазари като Латинска Америка, Африка, Азия и САЩ.

Специален акцент се планира да бъде поставен на онези 25 млн. души в САЩ, които играят футбол, и по-специално на младите таланти, борещи се за спортни стипендии в колежите в страната. Хиляди от тях всяка година се надпреварват за вниманието на колежанските треньори: изпращат първо биографии, след това CD и DVD-та, което е голям разход за тях. От друга страна, треньорите трябва да прегледат всичко, без то да е в някакъв унифициран стандарт. Това сериозно усложнява и работата на самите треньори, пояснява Петров. Екипът на Footballscout цели чрез платформата да улесни целия този процес максимално и за двете страни. За първата ще пести пари, а за втората време. На сайта на Footballscout ще има и списък с всички лицензирани мениджъри, футболни колежи в САЩ и професионални отбори по света, така че прохождащите спортисти да не се лутат в търсене на информация.

За тичащи

Освен в потребителския (т.нар b2c) сегмент екипът на Footballscout вижда сериозна ниша за него и в бизнес сегмента (т.нар. b2b). Малко след старта на проекта и след множество разговори с големи футболни отбори те осъзнават, че освен на масовия потребител платформата може да е полезна и на бизнес клиенти като мениджъри и футболни отбори - с предложение за много по-лесно управление и анализ на техните играчи и представянето им. "Така се роди идеята да направим своеобразна CRM платформа за мениджърски агенции и футболни отбори", разказа Шишков.

Тази част на платформата ще е изцяло платена, а абонаментът ще зависи от броя следени играчи. Допълнително Footballscout ще позволява на треньори и мениджъри при поискване да получават пълен анализ на мачове, записани на видео. Например, ако отбор качи последния си мач в платформата, на следващия ден ще го получи "раздробен" на различни показатели и футболисти - колко паса има даден играч, колко пъти е докосвал топката с глава, бил ли е в защита, колко гола има и т.н. Възможните филтри ще са по мачове, а дори и по определени елементи и играчи.

В момента подобни софтуери за управление на отбори и анализ на данни изискват сериозна инвестиция и реално само най-заможните клубове в света я правят. С Footballscout тези функционалности ще са достъпни и за по-малките - втора и трета група отбори, срещу много по-приемлива цена.

"Индустрията е изключително богата като обмен на пари годишно, но и изключително технологично назад по отношение на този вид комуникация", обяснява Шишков. Затова продуктът е нишов, липсват много такива на пазара, а и да ги има, са специализирани за съответния клиент. Footballscout ще предложи стандартизация и унифициране на целия процес, което пък впоследствие ще позволи на мениджърите и треньорите по-лесно да синхронизират и сравняват информацията, допълват от екипа.

Кръстникът

"Инвестирах във Footballscout, защото мисля, че проектът е много перспективен. Близък е до моята професия и на база на това съм сигурен, че ще има успех", каза самият Димитър Бербатов. "Липсваше подобно нещо на пазара досега и въпреки че има разни подобни програми, те не могат да се приближат до качеството и начина, по който е реализиран този", допълни той. Според него на неговия фон другите налични платформи изглеждат като имитации. Всъщност Бербатов е помогнал на екипа още в началото на замисъла. "Водя се и като кръстник на проекта. Преди да стартира, бе с друго име, което според мен не отговаряше на идеята му, затова предложих настоящото такова. Радвам се, че се прие. Мисля, че е най-подходящо", посочи той. По тази причина сега, сред екипа, го наричат "Кръстникът" на проекта.

Според Бербатов перспективите пред Footballscout са големи и защото проектът може да помогне много на всички млади момчета, искащи да успеят в сферата на футбола. "Те сами ще могат да запознаят света с таланта си, да бъдат открити, а след това - останалото е в техни ръце. Разбира се, това важи и за всички други футболисти или техните агенти, тъй като този проект ще улесни работата им", допълва той.

Всъщност компанията вече има и първите си големи клиенти: футболните мениджъри Лъчезар Танев и Емил Данчев и клубовете "Лудогорец" и "Славия". Водят се преговори и с редица чуждестранни клубове и мениджъри.

Оттук нататък предстои Footballscout да започне да постига заложените пред него цели. А именно в рамките на следващите един до три месеца да има 1 млн. потребителя, а до шест месеца да покрие основните разходи на компанията. С набраните 610 хил. евро тя ще продължи работата по проекта и ще започне масирана маркетинг кампания. А догодина според резултатите ще тръгне на втори и по-голям лов на инвеститори.