Как да избегнете проблемите с пазаруването онлайн?
Коледните намаления още не са започнали и има доста време за тях, защото търговците чакат до последния момент преди празника, за да свалят цените на стоките си. Така че който иска изгодни оферти - те ще дойдат след празниците, а най-сигурно - в началото на 2014 г.
Но покупката на подаръците може да се направи и от интернет сайтове. Цените там са по-изгодни, а може би най-важното е, че си спестявате блъсканиците по магазини и молове в събота и неделя, когато всички излизат да пазаруват.
Лека-полека интернет търговията си проправи път и у нас. А някои сайтове като Fashiondays.bg, eMAG.bg, Get.bg, Store.bg и други придобиха такава популярност, че почти всеки интернет потребител е пазарувал нещо от тях.
Дори и големите вериги хипермаркети за техника и електроника като "Технополис" и "Техномаркет" продават все повече стоки онлайн, като дават отстъпка за купените по този начин вещи. Да не забравяме и големите международни интернет магазини като Amazon и Ebay, които също се радват на голяма популярност, при това натрупана в продължение на десетилетия.
Опасностите
Но търговията в интернет, наред със своите предимства, е свързана и с някои рискове, особено покрай Коледа. Най-големият проблем може да се окаже доставката на стоката навреме за празника.
И това е нормално за целия свят, защото в края на годините поръчките зачестяват лавинообразно, куриерите не смогват да ги обработят, особено когато има международни доставки, а някои стоки дори може да се окаже, че не са в наличност.
Има и допълнителен проблем поради многото празнични дни, когато куриерските фирми също искат да почиват и много често не изпълняват поръчки.
Разбира се, съществува и риск да бъдете измамени от интернет мошеници, които да ви отмъкнат парите и да не ви доставят стоката. Но с малко здрав разум и повече четене можете да се предпазите от такива сайтове.
Как да избегнете проблемите с пазаруването онлайн? "Труд" се допита до някои от водещите сайтове на българския пазар, които са си създали име на коректни търговци.
Евгения Маркова, маркетингов директор на "Фешън дейс България", съветва да се купува онлайн само от проверени магазини и да се търсят подробности за доставката. Добрите онлайн магазини и клубове за пазаруване винаги дават такива детайли, като или махат от сайтовете стоките, които са изчерпани, или те стоят, но задължително с надпис "Изкупено", казва тя.
Това са най-популярните сайтове за пазаруване онлайн в света
"Затова на сайта стоките, които ще бъдат доставени със сигурност до Коледа, са означени със специален знак. Но тези кампании ще продължат до 15 декември. Куриерите на "Фешън дейс" няма да извършват доставки на 25 и 26 декември и 1 януари догодина.
На 24 декември също няма да се извършват доставки, но стоките ще може да се вземат от офисите на куриерската компания. При всички положения, ако някой има въпроси, може да се свърже с центъра за обслужване на клиенти", казва Евгения Маркова.
Недостиг
"Обикновено малките магазини имат проблем с наличните количества, защото не притежават стоките, които продават и при бум в пазаруването може да се окажат с изчерпани количества. Това не е проблем за онлайн търговци като нас - със съвременна логистична система и стоки, които са тяхна собственост.
Всичко това ги прави добре подготвени за подобни пикове при пазаруването", казва Огнян Лахчев, маркетинг директор на eMAG.bg.
През тази година има много неработни дни около Коледа. "Ето защо сме подготвили всички необходими ресурси, за да успеем с доставките преди Коледа, дори на продукти, поръчани следобед на 22 декември. Съветваме потребителите да не чакат последния момент, а да направят своите покупки по-рано, за да хванат най-добрите оферти", казва Лахчев.
При чуждестранните магазини е възможно доставката да стане по-бавно, особено ако поръчвате нещо от САЩ, Великобритания или Китай. Освен това лошото време - както в чужбина, така и у нас - може допълнително да усложни процеса.
Права и задължения
Потребителите трябва да знаят, че когато купуват стоки от интернет търговец, чийто сървър е на територията на Европейския съюз, имат същите права, както когато купуват от магазина. А това е възможността да върнат стоката в срок от 7 работни дни след доставката, ако не им хареса.
Някои онлайн търговци в ЕС предлагат дори и по-дълъг срок за това, например 14 и дори 20 дни.
Търговецът е задължен след това да ви върне парите в 30-дневен срок, но имайте предвид, че вие дължите разходите за връщането на стоката до него, освен ако изрично не е посочено в общите условия, че те са за негова сметка, така че трябва да се внимава за този текст в условията.
Именно затова, преди да пазарувате от онлайн магазин, чийто сайт отваряте за първи път, се запознайте с тези общи условия, и то внимателно.
С магазини, които са отдавна на пазара, едва ли ще имате проблеми както с доставката, така и с процеса по връщане на парите. Но ако намерите оферта, която изглежда много изгодна в сайт, за който не сте чували преди, най-добре потърсете в Goog;e какви са мненията на потребители за него, казват експерти.
И най-важното за сигурността в интернет - търсете винаги означението https:// преди адреса на сайтовете, от които пазарувате. Неговото наличие означава, че методът на плащане е защитен от измама и много по-лесно ще получите парите си обратно, ако стоката не бъде доставена или я върнете обратно.