Столичните автокрадци правят по около 5 милиона лева оборот от откупи, срещу които връщат задигнати коли. Апашите прибирали по 10% от стойността на автомобила, за да го върнат на собственика му.

Тарифата се плащала от посредници, които работят за застрахователни компании, към които возилото имало каско. „Ако всяка година в столицата се крадат 1700 автомобила, 600 от тях са висок клас. От тези 600 автомобила - 325 са върнати”, обяви вчера пред БНТ директорът на столичната полиция Ивайло Спиридонов.

За новата тенденция „Монитор” пръв писа през февруари тази година, като връщането срещу 10% започнало от средата на 2012 г.

Има данни за 2 компании, които са склонни да плащат твърдата тарифа, вместо да обезщетяват изгорелите собственици с цялата стойност на колата им. Източници на вестника разкриха, че в момента и в двете компании търсят т.нар. ловци на коли.

Това са хора, които имат контакти в подземния свят и крадците имат респект от тях. Когато изчезне дадена кола, те започват да я търсят и в някои от случаите я намират преди полицията.

Двама от добрите издирвачи в бранша, познати като Пепи и Баджо, се отдръпнали от този бизнес преди време. Служителите от звеното „Сигурност” на другата компания (бивши полицаи - б.а) също напуснали и това се оказало много благоприятно за апашите, които започнали все по-често да посягат на автомобили с „Каско”.

Допреди оттеглянето си кадрите на звеното „Сигурност”, освен да преговарят с крадците, си правели вътрешно разследване при изчезването на всяка по-скъпа кола, за да изяснят дали тя наистина е задигната или собственикът й се опитва да направи застрахователна измама.

За целта те разпитвали съседи къде е било паркирано возилото и ако се окаже, че на същото място в нощта на кражбата е имало друга кола, ставало ясно, че тъжителят се опитва да излъже.

Имало обаче крадци, които не разбират от преговори със застрахователите. Такъв е задържаният наскоро Хастара, който започнал кариерата си като дилър. „Докато е бил пласьор, са го били, мушкали са го с нож, като стана автокрадец, му запалиха колата, вероятно застрахователи, но така и не спря да посяга на коли с полици”, обясниха още криминалисти.

Според разследващи даването на откупа е престъпление със същата тежест като приемането. Досега обаче няма задържани посредници, които са давали пари от името на застрахователи. Въпреки това полицаи си припомнят случай, при който след плащане на откуп от една от фирмите само за една нощ били върнати 3 застраховани при нея BMW-та – две модел Х5 и едно най-луксозната седма серия.

„Когато откраднат кран за 3 милиона евро, естествено е, че застрахователят ще предпочете да плати 100 000 евро, преди това да обезщети собственика му с 3 милиона”, коментираха разследващи пред „Монитор”.

Полицейската практика сочи, че за да се върне една кола срещу откуп, тя минава през двама-трима посредници. Единият от тях трябва да е изключително приближен на собственика, за да не може потърпевшият да не го предаде в полицията, и да се разплете веригата.