Най-новият търговски център в Плевен, който ще отвори врати на 12 април - Панорама мол, е зает вече на 70%, съобщават от Forton.

Международната модна верига H & M Hennes & Mauritz AB (H&M) избра Панорама мол в Плевен за първия си магазин в Северна България. H&M ще предложи пълния си асортимент на жителите и гостите на града на площ над 2200 кв.м.

„Панорама мол показва пътя за възстановяването на качествените проекти, които пострадаха след 2008 г. Това е моделът, по който ще продължат инвестициите в търговски центрове в България“, каза Михаела Лашова, изпълнителен директор на Forton, ексклузивен консултант по отдаването под наем и управлението на проекта.

Заетостта на мола със 17 500 кв. м отдаваема площ надхвърли 70% два месеца преди откриването. Към него се присъединиха още магазините за обувки Deichmann на 370 кв. м и за мода Kenvelo.

„Високата заетост е окуражаващ сигнал за инвеститорите. Банките, финансирали една част от засегнатите от кризата обекти, вече предприемат мерки за стабилизирането им. Някои от останалите вече са потенциални цели за нови инвеститори, които смятат, че ще могат да ги преструктурират успешно“, каза още Лашова.

Според Forton на пазара в момента има между 6 и 9 проекта, които биха могли да преодолеят затрудненията, ако бъдат подкрепени от настоящите им кредитори и нов инвеститор. Кръгът на инвестициите с потенциал е дори още по-широк, ако се добавят търговските центрове с по-малки размери, разположени в центровете на градове с под 100 хиляди жители.

„Панорама мол показва, че има стабилно търсене за нови локации от страна на международните вериги магазини“, коментира Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton. „Това далеч не означава, че за всички проблемни проекти ще бъдат намерени решения. Пазарната ситуация и степента на затрудненията се различават съществено от проект до проект и от пазар до пазар“, допълни Генев.

За да бъдат преструктурирани успешно, посочва той, са необходими няколко условия: финансиране, отлично местоположение и готовност от страна на кредитора и инвеститора да работят при настоящите пазарни наеми.

„Големите вериги очакват наеми, определяни от действителните обороти, и висока обща заетост на мола. Част от търговските центрове са в параграф 22, тъй като имат нужда от наематели, за да повишат заетостта си, но не могат да ги привлекат, ако вече нямат достатъчно заети площи“, казва Росен Генев.

Друга част от проектите имат нужда от финансиране, за да преодолеят структурни недостатъци като неефективни разпределения или за довършване на отделните магазини по изискванията на наемателите.

Панорама мол, търговски център с близо 17 500 кв.м отдаваема площ и 400 паркоместа на две подземни нива, беше рестартиран с обновена концепция във втората половина на миналата година след придобиването му на публична продан от дружеството „Мол Плевен 2013“.

Проектът имаше предимството, че сградата е завършена, планирана и проектирана за мол. В момента наемателите изпълняват довършителни работи, оборудват и зареждат помещенията си.

Основни наематели са още Carrefour, кино „Арена“, „Хиполенд“, „Зора“, Sport Vision, ресторанти „Майстор Миро“ и McDonalds, дрогерия dm, аптека Subra.

„Проекти с правилни размери, качество и съобразени с възможностите на пазара наемни нива могат да постигнат успех. Панорама мол има всички характеристики, за да се превърне във водещата шопинг дестинация в Северна Централна България“, коментира още Росен Генев.

„В радиус от 120 километра няма друг търговски център. Освен че в Плевен живеят около 113 хиляди души, само в градовете на час път с автомобил от Панорама мол живеят над 200 хиляди.“

„Построяването на конкурентен проект на подобно местоположение е на практика невъзможно в следващите три години. Опитните търговци знаят, че е много вероятно това да е единствената им възможност да се присъединят към доминиращия проект в Плевен“, казва Генев.