Максималната разрешена скорост по магистралите у нас да бъде намалена от 140 км/ч на 130 км/ч. Това предложиха експерти по пътна безопасност.

Както писа "Труд", при двете верижни катастрофи на магистрала "Тракия" в понеделник, част от автомобилите са карали със 140 км/ч. Тази скорост, съчетана с гъстата мъгла, е станала причина да се сблъскат 21 коли, да загинат двама души, а 15 да бъдат ранени.

Според Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, скоростта от 140 км/ч позволява на всеки шофьор да вдига до 150 км/ч. Така е, защото КАТ не налага глоби за превишения до 10 км/ч над разрешената скорост.

"Нито възрастта и състоянието на автомобилния парк, нито качеството на магистралите у нас позволяват такива високи скорости", каза още Тодоров.

Нарушителите - с ниски глоби

В Закона за движение по пътищата (ЗДвП) има и друг парадокс. Наказанието за движение извън населено място с до 20 км/ч над допустимите е 20 лв., а с до 30 км/ч - 50 лв.

Шофьорите предимно на луксозни коли си позволяват да карат със 160-170 км/ч по магистралите, без да се боят от висока глоба за такава убийствена скорост. За сравнение - в Гърция за превишение на скоростта с 20 км/ч глобата е 50 евро, а в Румъния - 85 евро.

По света и у нас

Никъде по магистратите в Европа няма разрешена скорост от 140 км/ч. Изключение правят 7000 км от аутобаните в Германия, при които скоростта от 130 км/ч е препоръчителна, а не задължителна. При други още 18 000 км немски магистрали ограничението е до 130 км/ч.

В различни щати на САЩ забраните за скоростта варират от 60 мили в час (104 км/ч) до 75-80 мили в час (120-130 км/ч), като става въпрос за пътища с 4-5 платна, доста по-широки от европейските.

Единствената страна в света, в която доскоро нямаше никакви ограничения за скоростта бе Венецуела, но експертите се шегуват, че и по тамошните шосета от 2013 г. са въведени забрани, тъй като президентът Николас Мадуро е по професия автобусен шофьор.

В България до края на 90-те години разрешената скорост по магистратите бе до 120 км/ч и беше увеличена до 130 км/ч.

Последното вдигане на 140 км/ч стана в началото на 2012 г. Поправката бе не в Закона за движение по пътищата, а в Закона за пътищата. Тя бе вкарана в парламента от правителството по предложение на регионалното министерство.

Това бе една от първите поправки на регионалния министър Лиляна Павлова, любимка на тогавашния премиер Бойко Борисов, известен със слабостта си към високите скорости и магистралите.

По старите настилки

Първоначално поправката трябваше да засяга само новопостроените отсечки от "Тракия", "Хемус" и "Люлин". Но окончателно разрешените 140 км/ч влязоха в сила за всички магистрални отсечки, в които няма знаци за други ограничения на скоростта.

И се оказа, че важат и за набраздени като след земетресение настилки от Живково време по "Хемус" и "Тракия". Ограниченията останаха главно по мостовете, тунелите и на места с опасност за поледици.

1204 тежки катастрофи с 20 загинали и 244 ранени са станали през миналата години по българските магистрали, сочи статистиката на КАТ. През 2012 г. злополуките са 1040, жертвите също 20, а ранените - 195.