Грешки, които правите с парите си
Всеки потребител се стреми към рационално и максимално ефективно разходване на притежаваните средства. Често обаче правим грешки, които ни изглеждат като „добри решения“.
Ето някои подобни заблуди, изброени от специалистите от изданието dailyworth.com:
1. Поддържате висок баланс по разплащателната си сметка
Добре е да имате средства, които са на ваше разположение във всеки един момент. Високи суми по тези нисколихвени сметки обаче означават пари, които не работят по никакъв начин за вас.
Вместо това поддържайте по разплащателната си сметка толкова, колкото са нужните ви за покриване на месечните разходи.
Останалите депозирайте в срочни депозити, облигации, инвестиционни фондове или други финансови инструменти, които ви носят доход.
2. Фокусирате се върху ограничаване на дребните разходи
Добре е да контролирате малките си дневни разходи, но трябва да сте сигурни, че преди това сте решили генерални въпроси, свързани с разходите по лизинга на автомобила, вноски по кредита, месечния ви разход за мобилни услуги, кабелни оператори и др. Промяна там може да е много по-значима от това да се лишите от следобедно кафе.
3. Погасявате първо кредитна карта с по-голям лимит вместо такава с по-висока лихва
Хората често се фокусират върху това да погасят първо задълженията по кредитна карта с по-голям лимит. Примерно, ако имате карта с лимит от 5 000 лева и 18% лихва, и карта с 10 000 лева лимит и 13% лихва, по-добре ще е да погасите първо тази с по-малкия лимит.
Мислете за това по следния начин – 100 лева от първата карта са с цена от 18 лева, докато 100 лева от втората ви струват 13 лева.
4. Купувате удължена гаранция
Удължените гаранции се сочат от специалистите, като един от най-излишните разходи, правени от потребителите. Статистика сочи, че в САЩ, където за удължена гаранция потребителите плащат средно 1 200 долара, тя не се ползва от 55% от тези, които са я купили.
В същото време над 50% от стойността на удължената гаранция в САЩ се получава от търговската верига, което показва защо тъговците са толкова мотивирани да предлагат подобна услуга.
5. Твърде стиснати сте
Потребителите често отделят твърде много време и енергия, за да търсят най-евтината оферта за определен продукт. Те не си остойностяват изгубените ресурси и често разбират, че понякога „евтиното излиза скъпо“ по трудния начин. Вместо това търсете най-доброто съотношение цена-качество.
6. Влошавате кредитния си рейтинг
Много често хората не разбират какво може да им струва неплатената сметка или вноска по потребителски кредит, кредитна карта, стока на изплащане и т.н. Влошаването на кредитния рейтинг, или влизане в регистъра на просрочените задължения, може да има изключително тежки последствия за бъдещия ви достъп до евтино кредитиране.
7. Инвестирате предимно в хеджфондове
Практиката сочи, че този род инвестиции са с една значителна цена, която, освен че яде голяма част от инвестицията ви - под формата на високи такси и комисиони, често е с несигурен резултат.
Оказва се, че в един по-дългосрочен план инвестиционните схеми рядко носят по-добри резултати от тези на пазара, измерени с представянето на индексите.
Разходите за това да си откриете сметка и да се позиционирате пазарно (чрез закупуване на индекси, които, освен всичко, ви диверсифицират широко) са минимални в сравнение с таксите, които ще ви удържат подобен род инвестиционни схеми.
8. Купувате предимно маркови продукти
Потребителите често се изкушават да купуват маркови продукти. Практиката сочи, че цените на подобен род продукти могат да достигат в пъти повече, в сравнение на продукти заместители с добро качество от не особено популярни марки.
Често марките, на които сте фенове, имат подмарки, за чието промотиране харчат по-малко пари и което ги прави не лош избор на относително по-ниска цена. Този феномен с пълна сила се открива при автомобилите или при производителите на дрехи и съвременни технологични „играчки“.