Бразилска Viagra създава милиардери
На следващия ден, след като патентът на Pfizer Inc. за Viagra изтича в Бразилия, Карлос Санчез залива аптеките със своите хапчета против еректилна дисфункция. Това е ден, за който неговата армия от адвокати, учени и рекламни специалисти се подготвя от повече от три години.
На цена от 10 реала (4.39 долара) хапчетата на Санчез са с 5 реала по-евтини от тези на Pfizer, която намалява цената наполовина седмици преди изтичането на патента.
Копието на Санчез на малкото синьо хапче му осигурява ранно завземане на сериозен дял от пазара в Бразилия, където продажбата на лекарства за еректилна дисфункция са се увеличи петорно в последните четири години.
“Генеричните лекарства са най-бързо разрастващата се част от пазара,” казва Трейси Франсис, консултант в McKinsey & Co. Inc.
Потребителите от средната класа, които плащат две трети от цените на лекарствата от джоба си, избират генеричните лекарства в аптеките.
От IMS Health (IMS) прогнозират, че индустрията ще бележи по 10% ръст годишно до 2019 г., тъй като държавните субсидии за лекарства и отпускането на финансиране за иновации от страна на бразилската държавна банка за развитие компенсират забавянето на икономическия растеж до 2.2% през 2013 г., пише Bloomberg.
Бразилската фармацевтична индустрия не е известна като люлка на иновациите (Санчез известира наполовина колкото Pfizer в развойна дейност като процент от приходите си), но това не пречи на подражатели като Санчез да стават милиардери.
След като поема управлението на аптеките на своята фамилия на 26-годишна възраст, Санчез превръща EMS Participacoes SA във фармацевтична компания с 2 млрд. реала приходи през 2013 г. Неговото състояние се оценява на 2.9 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg, като то включва и колекция предмети на изкуството, купувани години наред с дивидентите от компанията.
Вижте още: Най-богатите фамилии в Бразилия
Мажоритарният собственик на третата най-голяма бразилска фармацевтична компания Eurofarma Laboratorios Ltda., Маурицио Били разполага с над 1.2 млрд. долара, докато трима от акционерите на Ache Laboratorios Farmaceuticos SA също са милиардери.
Eurofarma и EMS изостават по мащаб от Laboratorio Neo Quimica, фармацевтичното подразделение на компанията за потребителски стоки Hypermarcas SA, която има 2.3 млрд реала приходи миналата година. Двете компании са вторият и третият най-голям производител на хапчета, съдържащи активното вещество силденафил цитрат в Бразилия, като след тях на шесто място е Pfizer, според IMS Health.
EMS изнася до над 40 страни в Латинска Америка, Европа, Африка и Азия. Санчез, който поема компанията през 80-те години, след като баща му умира, разпространява няколко различни генерични лекарства, в това число имитация на понижаващото холестерола Lipitor и имуносупресор, който предотвратява отхвърлянето на трансплантирани органи.
Той сключва споразумение с Germed в Португалия, партньорство с италианската лаборатория MonteResearch и отваря подразделение в Мериленд, САЩ. Приходите на компанията му скачат с 55% от 2010 г. насам, а печалбата почти се удвоява до 404 млн. реала през 2013 г.
“Частната фармацевтична индустрия е бизнес и ние сме тук, за да печелим пари,” заявява Санчез на бизнес форум през миналата година. “Нашият бизнес е да произвеждаме качествени лекарства, които са достъпни за населението и лекуват хората. Аз се чувствам най-щастливият човек в света, защото печеля пари от това, че помагам на хората.”
Санчез е получил над 300 млн. долара дивидент от компанията от 2009 г., а през 2012 г. наддава неуспешно с 85 млн. долара за картината на Едвард Мунк „Викът“.