Рекордна корупция у нас през 2014 г.
През 2014 г. е регистрирано най-високото равнище на административна корупция и корупционния натиск от страна на администрацията в периода след 1999 г. Мониторингът на корупцията на Центъра за изследване на демокрацията в периода след 1999 г. показва, че през 2014 г. равнището на участие на гражданите в корупционни сделки достига рекордните 29.3% от пълнолетното население на страната.
Това равнище е дори по-високо от равнището, наблюдавано през 1999 г. и означава, че около 1.9 млн. граждани на възраст над 18 години признават, че са давали пари, подарък или услуга при взаимодействията си със служители в обществения сектор през последната година.
Еволюцията на равнището на административна корупция след 1999 г. е противоречиво. Периодът на относително бърз спад (2000-2004) е последван от период на неустойчивост и слабо повишаване на корупцията. В периода 2009-2012 г., в резултат от засилена административна и наказателна репресия, административната корупция достига най-ниските наблюдавани равнища.
След 2012 г. е налице повишаване, като достигнатата през 2014 г. стойност е най-висока за целия 15-годишен период на наблюдение.
Достигнатото равнище на корупция значително надхвърля средните стойности, наблюдавани в Европейския съюз и поставя България в групата на страните с много сериозен корупционен проблем.
Основен инициатор на корупционните сделки, в които гражданите признават, че са участвали през последната година, е администрацията. В по-голямата част от случаите на корупционни взаимодействия гражданите дават “нещо”, ако то е поискано.
Основна причина поведението на гражданите да е про-корупционно е, че корупцията е проникнала всички институционални сфери, където подобни отношения имат практически смисъл. Нейните мащаби са достатъчно големи, за да я превърнат в трайна черта на взаимоотношенията между гражданите и администрацията и в този смисъл корупцията в България се превръща в допълнителен квази-данък.
Нагласата, че администрацията очаква да получи допълнителни облаги за своите услуги се променя негативно в течение на годините: ако през 2001 г. около 79% от гражданите смятат, че съществува вероятност да им бъде оказан корупционен натиск, то през 2014 г. практически всички (94%) очакват да им бъде поискано „нещо“.