Еволюцията на служителя – как се е променило понятието работа?
Понятието „работа“ днес е съвсем различно от това, което е било преди години, казва Джейкъб Морган в книгата си „Бъдещето на работата: как да привлечем талант, да създадем по-добри лидери и конкурентни организации“.
Морган казва, че трябва да приемем, че концепцията за „работа“, такава, каквато я познаваме е мъртва и хората по света трябва да насочат усилията си към това да променят начина, по който работят, по който ръководят своите служители и градят компании.
Служителите, на които някога се е гледало като на заменими пешки, всъщност са най-ценният актив на една компания.
Служителят днес обаче не е същият като този преди десет години.
Ето кои са основните разлики:
Работно време
Някога служителите са работили от 9 до 5. Днес те нямат работно време, защото работят постоянно – по всяко време и от всяко място. Дори не е нужно да се идва в офиса.
В бъдещи години ще се върви все повече и повече към схемата на „гъвкаво работно време“ и място.
Един човек може да работи и от плажа, от чужбина, от дома си – това няма да е толкова важно. Новият служител трябва да бъде достъпен и в готовност да отговори на мейл и обаждане по всяко време.
Устройства
Някога хората са работели само от служебния компютър. Днес те могат да ползват каквито искат устройства, дори и лични, за да свършат работата си.
Няма „корпоративна стълбичка“ за изкачване
Според всеобщото мнение, човек започва работа в една фирма на най-ниското ниво. След това се издига до експерт, мениджър, и така нататък. Този процес продължава няколко години.
Днес обаче служителите сами оформят пътя, който поемат.
Въображение
Служителят на миналото е трябвало да се яви на работа и да прави това, което му е казано. Днес служителят трябва да прояви много повече въображение.
Всеки може да бъде лидер
Служителят на миналото не е имал думата. Всъщност от него се е изисквало да си държи мнението за себе си.
Виж още: 6 мита, които саботират успеха в кариерата ви
Това обаче е вредно, защото всеки може да има добра идея, която заслужава да се чуе. Днес много хора се издигат, благодарение на социални платформи като Twitter, Instagram или Facebook, а това, което тези платформи им дават е просто възможността да се изкажат и да бъдат чути.
Знанието срещу адаптивното учене
Днес знанието не е чак толкова ценен ресурс. За да научите факти ви трябва дамо да си извадите телефона от джоба и да потърсите в Google.
Това, което се цени е възможността на служителя да научава нови неща и да ги прилага в работата си, както и да бъде адаптивен.